Ryanair in Spanje opnieuw onder vuur om handbagagebeleid

door admin
Ryanair blikseminslag passagiers vertraging

Ryanair is opnieuw in opspraak geraakt vanwege vermeende misstanden en strengere maatregelen. Recente maatregelen en incidenten waarbij de Ierse prijsvechter onterechte boetes oplegde aan passagiers leiden tot veel verontwaardiging en beschuldiging van misbruik.

Een incident dat bijzonder veel aandacht heeft gekregen, vond onlangs plaats op een vlucht van Palma de Mallorca naar Manchester. Een stel dat al had betaald voor hun handbagage en deze succesvol had meegenomen op de heenreis, kreeg bij de terugreis te horen dat hun bagage niet aan de voorwaarden voldeed.

“Ons werd gevraagd om uit de rij te stappen en een van onze nieuwe Coolife-conforme koffers van 9 kg en 20 cm in het metalen meetframe te plaatsen”, zegt de gedupeerde David in de Britse krant Mirror. De Ryanair-medewerker oordeelde vervolgens dat ze te groot waren. Dasarop werd het stel gedwongen een boete van 140 euro te betalen (70 euro per koffer) om aan boord te mogen gaan. Dit ondanks dat dezelfde bagage op de heenreis ook bij Ryanair was goedgekeurd. Bovendien hadden ze hun koffertjes gekocht op basis van de aanbevling ‘Ryanair approved’. Volgens David voegde het personeelslid eraan toe: “Negentien jaar in het vak en ik weet wanneer een koffer te groot is. Ik zie het al van een kilometer afstand… Betalen of niet vliegen.”

Om het nog erger te maken, zag het stel vervolgens een bemanningslid van Ryanair ruziën met een ander stel dat koffers had met een uitschuifbaar middengedeelte. Daardoor pasten deze niet in het meetframe van de luchtvaartmaatschappij. Nadat ze wat kleding uit de koffers hadden gehaald en deze in hun armen hielden, kon dit duo wel zonder te betalen het vliegtuig in. Dit incident leidde tot veel verontwaardiging onder passagiers, vooral omdat het stel geen andere keus had dan te betalen om de vlucht te kunnen nemen.

Betaalde boetes terugvorderen

Consumentenorganisaties zoasl FACUA in Spanje informeren gebruikers dat zij claims kunnen indienen voor teruggave van de voor handbagage extra betaalde bedragen. Ondertussen blijven luchtvaartmaatschappijen profiteren en reizigers buitensporige bedragen in rekening brengen voor het vervoeren van hun handbagage.

Geen catering aan boord

Tijdens dezelfde vlucht werd aangekondigd dat er geen karretjes met eten en drinken aan boord waren. Dat betekende dat passagiers geen toegang hadden tot voedsel, drankjes of zelfs water tijdens de vlucht. Dit leidde tot een situatie waarbij een passagier, die medicijnen nodig had, water uit de wastafel in de toiletten moest drinken. Dit incident werd bevestigd door getuigen aan boord van de vlucht.

Nieuwe regels voor elektronische apparaten

Daarnaast heeft Ryanair de regels voor het meenemen van elektronische apparaten aangescherpt. Passagiers moeten ervoor zorgen dat hun mobiele telefoons, tablets en laptops volledig zijn opgeladen. Indien deze apparaten niet kunnen worden aangezet bij de veiligheidscontrole, kan de toegang tot het vliegtuig worden geweigerd. Dit geldt ook voor andere luchtvaartmaatschappijen zoals Jet2, TUI, British Airways en EasyJet. De maatregel is bedoeld om veiligheidsredenen, maar heeft geleid tot extra stress en ongemak voor reizigers.

Hogere kosten en transparantie

De recente boetes zijn onderdeel van bredere zorgen over de stijgende kosten en het gebrek aan transparantie bij Ryanair. De Spaanse consumentenautoriteit heeft onlangs een boete van 150 miljoen euro opgelegd aan verschillende luchtvaartmaatschappijen, waaronder Ryanair, voor onder andere het rekenen van extra kosten voor handbagage en het gebrek aan duidelijke informatie over deze kosten. Deze boetes en maatregelen zijn bedoeld om de consumenten te beschermen, maar hebben ook geleid tot veel kritiek op de bedrijfspraktijken van Ryanair.

Ryanair heeft aangegeven dat deze maatregelen noodzakelijk zijn voor de veiligheid en efficiëntie van de vluchten. Toch blijven passagiers en consumentenorganisaties aandringen op eerlijkere en transparantere praktijken.

Handbagagebeleid Ryanair

Het handbagagebeleid van Ryanair is als volgt:

“Al onze tarieven bevatten één kleine persoonlijke tas die aan boord kan worden gebracht, zoals een handtas of laptoptas (40x20x25cm), die onder de stoel voor je moet passen. Als je extra bagage nodig hebt, zijn er verschillende opties beschikbaar.

Cabinebagage: Prioriteit & 2 stuks handbagage. Hiermee mag je een kleine persoonlijke tas (40x20x25cm) mee in de cabine nemen. Die moet onder de stoel voor je passen. Daarnaast mag je een 10kg tas/koffer (55x40x20cm) meenemen aan boord, die in de bagagebak boven je hoofd moet worden opgeborgen. Met deze optie kan je als eerste aan boord gaan via de Priority Boarding-rij bij de gate.”

Lees ook: Reizigers in Spanje kunnen kosteloos handbagagetoeslag terugvorderen

Dit wil je misschien ook lezen