Na een wereldwijde storing in het Microsoft-besturingssysteem op vrijdag, functioneren de Spaanse luchthavens weer normaal. De Microsoft storing ontstond na een update van een cyberveiligheidscomponent van het bedrijf Crowdstrike.
Volgens bronnen van de luchthavenbeheerder Aena verloopt de activiteit op de luchthavens zoals gebruikelijk. Eventuele vertragingen of annuleringen zijn nu weer de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappijen.
Impact op de luchtvaartsector
Het wereldwijde luchtvaartverkeer werd zwaar getroffen door de defecte update van CrowdStrike. Die zorgde sinds donderdagavond wereldwijd voor problemen. Veel grote luchtvaartmaatschappijen moesten vluchten annuleren of vertragen, en op luchthavens moesten handmatige procedures worden uitgevoerd. In de VS werden meer dan 31.000 vluchten vertraagd en ongeveer 3.600 vluchten geannuleerd. Grote luchthavens zoals Miami, Los Angeles, New York en Houston meldden aanzienlijke problemen, waaronder lange wachtrijen en chaos bij de douane.
Herstel in Spanje
Aena meldde vrijdagavond dat de meeste systemen waren hersteld, terwijl luchtvaartmaatschappijen nog bezig waren hun operaties aan te passen. Ook moesten passagiers van geschrapte vluchten worden omgeboekt. Op sociale media prees de minister van Transport en Duurzame Mobiliteit, Óscar Puente, het personeel van Aena voor hun inspanningen om de operaties zo normaal mogelijk te laten verlopen onder deze moeilijke omstandigheden.
Opluchting onder passagiers
Zaterdagochtend was de situatie op de Spaanse luchthavens weer genormaliseerd en konden passagiers hun reis hervatten. Een passagier, Verónica, vertelde aan EFE dat ze opgelucht was dat haar vlucht vanuit Madrid doorging, ondanks eerdere zorgen. Alberto, een andere reiziger, zei dat hij volgens schema op de luchthaven was aangekomen, hoewel hij nog steeds bezorgd was over mogelijke problemen met zijn aansluitende vlucht.
Op Josep Tarradellas Barcelona-El Prat zijn de normale activiteiten hervat, hoewel er nog steeds gevolgen merkbaar zijn door de herplaatsing van passagiers die vrijdag niet konden vliegen en enkele vertraagde vluchten naar de VS.
Schadevergoeding?
De Spaanse Consumentenbond (Asescon) zal de schade claimen die consumenten hebben geleden door de computerstoring in Microsoft-systemen. “Bedrijven moeten de veroorzaakte schade vergoeden, ongeacht of ze schuld hebben aan de schade”, benadrukt Aescon in een verklaring, naar aanleiding van honderden vragen van consumenten.
Volgens de vereniging heeft de consument recht op vergoeding van eventuele buitengewone kosten die mogelijk zijn gemaakt als gevolg van vluchtvertragingen en annuleringen. Ook kunnen eventuele problemen of economische schade als gevolg van incidenten in het betalingssysteem worden geclaimd.
Overmacht
Wie is getroffen door annulering of vertraging van hun vluchten, krijgt volgens inschatting van platforms zoals Reclamador.es of Airhelp geen recht is op enige compensatie, aangezien er sprake is van overmacht. Wel hebben consumenten recht op een vergoeding van accommodatie en eten tot vertrek.
Consumentenbond OCU geeft in dit verband passagiers het advies om contact op te nemen met zowel Aena als de luchtvaartmaatschappij, omdat zij moeten bewijzen dat dit een buitengewone omstandigheid is die hen vrijstelt van het betalen van de genoemde compensatie.
“Het is belangrijk om alle documentatie zoals instapkaarten, bonnen en andere bewijsstukken van gemaakte kosten te bewaren, zodat u op de juiste manier een claim kunt indienen”, voegde hij toe in een verklaring aan Europa Press.
Lees ook: Wat doet de Microsoft storing in Spanje?