Staking Ryanair: Derde stakingsdag met vertragingen en geschrapte vluchten

door admin
Staking Ryanair: Derde stakingsdag met vertragingen en geschrapte vluchten

Samen met vakbond Sticpla werd het cabinepersoneel opgeroepen te gaan staken op de dagen 24, 25, 26 en 30 juni en op 1 en 2 juli. Die stakingen vinden plaats op de tien bases van de Ierse prijsvechter in Spanje: Madrid, Malaga, Sevilla, Alicante, Valencia, Barcelona, ​​Girona, Santiago de Compostela, Ibiza en Palma de Mallorca.

Zaterdag was de tweede dag dat het cabinepersoneel van Ryanair staakte.  115 vluchten raakten vertraagd en 12 vluchten op 5 luchthavens werden helemaal geannuleerd. Dat blijkt uit gegevens verstrekt door de vakbond USO.

Op zaterdag waren passagiers op het vliegveld van Las Palmas op Gran Canaria het meest gedupeerd met 27 vertraagde en 4 geschrapte vluchten. Op Madrid waren 22 vluchten vertraagd en op Barcelona ging het om 16 vertraagde vluchten en 2 vluchten die helemaal zijn geannuleerd.

Zondag is de luchthaven van Malaga het zwaarst getroffen met een dozijn geannuleerde vertrekkende en acht aankomende vluchten, naast zes vertraagde vluchten. Barcelona El Prat Airport volgt, met zes geschrapte vertrekken en zes geschrapte aankomsten, evenals acht vertragingen. Evenzo heeft de luchthaven van Palma de Mallorca al vertragingen opgelopen bij 13 vluchten, terwijl één vertrek en één aankomst zijn geannuleerd.

Ryanair vervoert de meeste passagiers op de Spaanse markt. De grootste angst van de klanten van de Ierse luchtvaartmaatschappij die tickets van en naar Spanje, Frankrijk, België, Portugal en Italië hebben gekocht, is dat hun vlucht vertraging oploopt of in het ergste geval helemaal wordt geannuleerd. De regering schatte vooraf dat dit arbeidsconflict 2.649 operaties en ongeveer 440.000 passagiers in Spanje zou kunnen treffen tijdens de zes stakingsdagen.

Waar wordt gestaakt?

In totaal worden 2.700 Ryanair-bemanningsleden opgeroepen om te staken in de vijf landen waar de staking is aangekondigd: Spanje, België, Portugal, Frankrijk en Italië. De Belgische vakbonden ACV PULS en CNE, en het Portugese SNPVAC, hebben zich aangesloten bij de Spaanse vakbonden USO en SITCPLA en hebben opgeroepen tot een staking voor 24, 25 en 26 juni. In Frankrijk heeft de vakbond SNPNC op 25 en 26 juni een staking uitgeroepen, terwijl UILTRASPORTI en FILT-CGIL uit Italië dit op 25 juni hebben gedaan.

Waarom staken Ryanair-medewerkers?

De vakbonden hekelen dat Ryanair de arbeidswetgeving die in elk land van kracht is niet naleeft, rechterlijke uitspraken negeert, vakbonden zonder vertegenwoordiging zoekt om “precaire arbeidsomstandigheden” in te kunnen blijven zeten en dwang en angst gebruikt bij het management van zijn personeel.

Staking EasyJet

Tegelijkertijd heeft de vakbond USO voor het eerste, derde en laatste weekend van juli een staking van negen dagen afgekondigd voor het cabinepersoneel in Spanje van EasyJet uit protest tegen de blokkade in de onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden. Die moeten volgens de vakbond gelijk zijn aan die van hun collega’s uit andere Europese landen zoals Frankrijk of Duitsland. Hier ligt het basissalaris (de vlieguren niet meegerekend) ongeveer 850 euro hoger dan dat in Spanje (rond de 950 euro). 

Specifiek, zoals dinsdag door de vakbonden aangekondigd, zullen de werkonderbrekingen bij Easyjet op de bovengenoemde luchthavens plaatsvinden op 1, 2, 3, 15, 16, 17, 29, 30 en 31 juli, met een duur van 24 uur. 

Welke minimale dienstverlening is er tijdens de staking?

Het ministerie van Transport, Mobiliteit en Stedelijke Agenda (Mitma) heeft de minimumdiensten vastgesteld. In het geval van binnenlandse vluchten van of naar de Balearen en Canarische Eilanden, moet minimaal tussen 73% en 82% van de vluchten worden uitgevoerd, afhankelijk van de luchthaven.

Voor routes naar bestemmingen op het Spaanse vasteland en naar buitenlandse steden die op alternatieve wijze bereikbaar zijn met een reistijd gelijk aan of langer dan vijf uur, moeten minimaal 53% tot 58% van de operaties worden uitgevoerd.

Voor vluchten tussen Spaanse steden op het vasteland, waarvan het alternatieve openbaar vervoer een reis betekent met een reistijd van minder dan vijf uur, zullen de minimumdiensten 36% zijn. “Deze essentiële diensten zijn bedoeld om het algemeen belang van de burgers, en in het bijzonder hun mobiliteitsbehoeften, te verzoenen met het stakingsrecht van deze groep werknemers”, aldus de Mitma.

Hoe claimen in geval van annulering van een vlucht?

Consumentenorganisatie OCU legt uit dat consumenten recht hebben op compensatie in het geval dat de vlucht wordt geannuleerd vanwege een staking van het cabinepersoneel of piloten. “Afhankelijk van de bestemming, de afstand en de duur van de vertraging kan de vergoeding oplopen tot 600 euro”.

Als de luchtvaartmaatschappij een alternatieve vlucht aanbiedt die met minder dan twee uur vertraging naar de bestemming leidt, kan de consument kiezen of hij zijn bestemming wil bereiken onder de aangeboden voorwaarden of dat hij liever het bedrag van het ticket terugkrijgt – binnen maximaal 7 dagen. Ook heeft de consument reht op een vergoeding van extra gemaakte kosten voor eten, accommodatie en transfers.

Geen vergoeding

Ten slotte is de luchtvaartmaatschappij “niet verplicht tot het betalen van enige financiële compensatie wanneer wordt bewezen dat de annulering van de vlucht te wijten is aan buitengewone omstandigheden die niet voorkomen hadden kunnen worden, zelfs als alle redelijke maatregelen waren genomen”, staat in de verklaring van OCU. Dan gaat het bijvoorbeeld om een staking op een luchthaven of van de luchtverkeersleiding. Dat valt buiten de invloedssfeer van de luchtvaartmaatschappij zelf. 

Dit vind je misschien ook leuk