Transavia en KLM aangeklaagd door tientallen passagiers wegens vouchers

door admin
Transavia en KLM aangeklaagd door tientallen passagiers wegens vouchers

Op 13 mei 2020 wees de Europese Commissie de Nederlandse overheid op het Europees passagiersrecht en op het feit dat zij moeten handhaven op het feit dat vliegmaatschappijen geldmoeten geven bij een annulering van de vlucht, ook al zijn het lastige tijden voor de luchtvaartmaatschappij. Als de maatschappijen niet kunnen omboeken en als de klant de coronavoucher weigert, dan moeten zij de klant terugbetalen, zo stelt de Commissie.

Volgens Aviclaim, bij wie al duizenden mensen zich hebben gemeld voor een juridische procedure, maken de vliegmaatschappijen het klanten lastig om geld terug te krijgen, zodat minder mensen geld terug willen vragen. KLM geeft wel geld terug voor vluchten die zijn geannuleerd na 14 mei. Transavia blijkt ook niet vrijwillig over te gaan tot teruggave van geld in plaats van een voucher. Wel heeft deze vliegmaatschappij alle passagiers van wie de vlucht met vertrek vanaf 4 juni is geannuleerd een mail gestuurd waarin zij kunnen kiezen voor een voucher óf teruggave van het totale bedrag van hun reis. 

Aviclaim zegt op de website dat ook de touroperators Corendon en TUI vliegmaatschappijen zijn en dus ook geld moeten teruggeven aan klanten die dat willen. 

Corendon heeft aangegeven de Corendon vouchers niet uit te willen betalen in cash. Het is volgens Corendon niet mogelijk om iedereen hun geld terug te geven. Toch gelden er volgens Aviclaim voor Corendon twee wetgevingen waarin staat dat vouchers omgezet moeten kunnen worden in geld. Naast de reguliere wetgeving rondom vluchten staat het ook in de pakketreis richtlijnen. 

TUI antwoordt momenteel eveneens negatief op aanvragen om geld terug te krijgen van gedupeerde vakantiegangers. Als argument wordt gebruikt dat dit vanwege de buitengewone situatie niet mogelijk is. Maar ook TUI dient zich te houden aan de wetgevingen op dit gebied. Naast deze vier gaat het om in totaal 55 luchtvaartmaatschappijen van wie Aviclaim de passagiers bijstaat bij hun claims om geld terug te krijgen.

Het gaat volgens Aviclaim om de eerste grote collectieve rechtszaak tegen KLM en Transavia, zo schrijft het AD die Remco Kuilman van Aviclaim citeert: ‘De luchtvaartmaatschappijen hebben geen poot om op te staan, de wet is er klip en klaar over’. Aviclaim heeft dan ook veel vertrouwen in een goede afloop die betekent dat de eisers in het gelijk wordeng gesteld. Kuilman zei in het NOS-journaal op radio 1 dat er al 1.500 claims zijn binnengekomen.  ‘Meer dan een kwart van onze gevallen gaat over vluchten van de KLM’, aldus Kuilman. ‘Gemiddeld is het boekingsbedrag bij KLM ook hoger, bijna 1200 euro per boeking.’

De eerste grote collectieve rechtszaak namens 25 mensen gaat op 16 juni van start tegen KLM. Zij eisen in totaal 18.000 euro terug. Op 17 juni volgt een zaak tegen Transavia aangespannen door 84 mensen die in totaal 21.000 euro terug willen ontvangen. 

Ook bij de Consumentenbond regent het klachten van mensen die soms al een dag na hun boeking bij Transavia zien dat hun reis wordt geannuleerd. In sommige gevallen blijkt diezelfde vlucht dan nog gewoon via de website te boeken te zijn voor andere reizigers. In enkele gevallen krijgt men een andere vlucht aangeboden die dan vaak veel duurder is.

Aviclaim ziet de rechtszaken vol vertrouwen tegemoet en is ervan overtuigd dat de rechter niet anders kan dan de eisers in het gelijk stellen.

Dit vind je misschien ook leuk