Vanaf 1 januari 2026 moeten alle voertuigen in Spanje uitgerust zijn met een goedgekeurde V16-noodlamp met geolocatie. Deze maatregel, opgelegd door de Spaanse verkeersdienst DGT, vervangt de klassieke gevarendriehoek en beoogt de verkeersveiligheid te verbeteren door het risico op aanrijdingen bij pechgevallen drastisch te verlagen.
Waarom de V16 verplicht wordt
De DGT voert de maatregel in omdat het plaatsen van een gevarendriehoek op snelwegen levensgevaarlijk is. Jaarlijks gebeuren er tientallen ongevallen waarbij bestuurders worden aangereden terwijl ze hun voertuig verlaten om een driehoek te plaatsen. De V16-lamp kan van binnenuit worden geactiveerd en op het dak van het voertuig worden geplaatst, zonder dat de bestuurder aan de bestuurderskant hoeft uit te stappen.
Via het digitale platform DGT 3.0 stuurt de lamp automatisch de locatie van het voertuig door naar de verkeerscentrale. Hierdoor kunnen andere weggebruikers tijdig worden gewaarschuwd via navigatiesystemen en matrixborden, en kunnen hulpdiensten sneller reageren.
Voor welke voertuigen de V16 verplicht is
Volgens de DGT moeten de volgende voertuigcategorieën vanaf 2026 een goedgekeurde V16-noodlamp aan boord hebben: personenauto’s, bussen, lichte bedrijfswagens, vrachtwagens en voertuigcombinaties die niet onder de speciale categorieën vallen.
De lamp moet worden geplaatst op het hoogste punt van het voertuig, bij voorkeur op het dak. Als dat niet mogelijk is, mag ze ook worden bevestigd op het hoogste deel aan de bestuurderszijde. Dankzij de ingebouwde magneet kan de lamp eenvoudig aan een metalen oppervlak van het voertuig worden vastgezet.
Geldt het ook voor buitenlandse kentekens?
De verplichting voor de V16-noodlamp geldt uitsluitend voor voertuigen die in Spanje zijn geregistreerd. Auto’s met een buitenlands kenteken vallen daar voorlopig niet onder. Bestuurders die tijdelijk in Spanje rijden, mogen dus nog de traditionele gevarendriehoek gebruiken.
Omgekeerd mogen voertuigen met een Spaans kenteken die in andere Europese landen rijden, wél de V16-lamp gebruiken, mits die landen partij zijn bij de internationale verkeersverdragen (zoals het Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer). In dat geval is het niet nodig om gevarendriehoeken mee te nemen.
Hoewel DGT geen officieel advies heeft uitgebracht aan buitenlandse automobilisten, raden verkeersdeskundigen en veiligheidsorganisaties aan om bij regelmatige ritten in Spanje toch een goedgekeurde V16-lamp aan te schaffen.
Prijzen en modellen
Volgens 20 Minutos en prijsvergelijkingssites zoals Idealo kost een gecertificeerde V16-lamp tussen €25 en €60, afhankelijk van merk, batterijduur en connectiviteit. Populaire modellen zijn:
- Help Flash IoT – NETUN Solutions S.L.
- PF LED One V16 Connected – Grupo PF Seguridad Vial S.L.
- iWotto Light IoT – Wottoline S.A.
- FlashLED SOS – Turisport S.L.
- HELLA HV16.1 – HELLA S.A.
- SOOS V16 IoT – Ledel Solutions Co., Ltd.
- Fase Light Movistar – met NB-IoT-verbinding voor gebieden met zwakke dekking
De actuele lijst van goedgekeurde modellen is te raadplegen op de website van de DGT
Consumenten krijgen het advies vóór aankoop te controleren of het model voorkomt in deze officiële lijst, aangezien de registratie regelmatig wordt bijgewerkt.
Technische eisen
Let bij aankoop op de vermelding “V16 homologada con geolocalización” en het officiële DGT-logo. Alleen modellen die geregistreerd staan in het DGT-register zijn geldig. Goedkopere lampen zonder geolocatie of registratie zijn na 2026 ongeldig, net als de traditionele gevarendriehoek.
Een goedgekeurde V16-lamp moet:
- minimaal 30 minuten continu en intermitterend licht geven;
- zichtbaar zijn in 360 graden;
- een batterij hebben met minimaal 18 maanden levensduur;
- automatisch verbonden zijn met DGT 3.0 via SIM of NB-IoT (speciaal mobiel netwerk dat zorgt dat je V16-lamp ook in tunnels of afgelegen gebieden verbinding houdt met de verkeerscentrale.)
- een minimale connectiviteit van 12 jaar bieden zonder extra abonnementskosten.
V16 noodlamp is géén noodmeldingssysteem
De V16 is géén noodmeldingssysteem zoals eCall. Ze stuurt dus geen alarmbericht naar hulpdiensten of de politie. Als er een ongeval of noodsituatie is, moet de bestuurder zelf contact opnemen met de hulpdiensten via zijn mobiele telefoon of via het eCall-systeem van de auto (als dat aanwezig is).
De DGT benadrukt ook dat de V16 uitsluitend de locatie van het voertuig verzendt met het doel om verdere ongevallen te voorkomen. Het apparaat verzamelt of deelt geen persoonlijke gegevens van de bestuurder of het voertuig.
Veiligheidsvoordelen
De invoering van de V16 markeert een nieuwe fase in de Spaanse verkeersveiligheid. Een kleine lamp die grote gevolgen kan hebben: minder gevaar op de vluchtstrook, snellere hulp en beter geïnformeerde bestuurders. De gevarendriehoek verdwijnt, maar met de komst van de V16 wordt de Spaanse weg volgens DGT weer een stuk veiliger.
ITV Spanje: checklist voor je autokeuring