Veertig jaar Mercadona in Spanje

door admin
Veertig jaar Mercadona in Spanje

Mercadona bestaat 40 jaar en groeide in die tijd uit van een kleine kruidenierszaak tot de grootste supermarktketen van Spanje met een marktaandeel van 22,9 procent in 2016. Er zijn 1.625 filialen van Mercadona verspreid over heel Spanje waar ruim 80.000 mensen voor werken. Het begon allemaal heel anders. De ouders van de huidige directeur Juan Roig bestierden een eigen slagerij vanaf 1960 in de plaats Pobla de Farnals in de provincie Valencia. 

Pas vanaf 1977 werd de naam Mercadona geïntroduceerd. Pas recent heeft Juan Roig bekendgemaakt wat de oorsprong van de naam Mercadona is. Een van zijn broer en zussen zou de naam hebben ontleend van een Italiaans pastamerk Mercadonna, waar hij één ‘n’ uithaalde. Tot dan toe werd aangenomen dat de naam een samenvoeging was van ‘dona’, vrouw in het Valenciaans en Catalaans en merca. 

Kruidenier

In het jaar dat Mercadona een feit werd kostte een pak melk nog 20 pesetas (0,12 euro) en een brood 9 pesetas. Het was het jaar van de eerste democratische verkiezingen in Spanje na de Burgeroorlog en de dictatuur onder generaal Francisco Franco en het jaar waarin de eerste Star Wars film in première ging. De eerste verandering was dat naast de slagersproducten ook kruidenierswaren werden verkocht, zoals tomatenpuree, brood en andere producten die als aanvulling op het vlees gebruikt konden worden.

Scanners van barcodes

In 1981 namen Juan Roig, zijn vrouw Hortensia Herrero samen met broer Fernando en zussen Trinidad en Amparo de zaak van hun ouders over. Toen waren er 8 winkels met een oppervlak van 300 vierkante meter elk in de provincie Valencia. In oktober van dat jaar werd Juan Roig directeur. Vanaf 1990 namen hij en zijn vrouw het grootste gedeelte van het kapitaal in het bedrijf over en investeerden ze flink in de introductie van scanners die in alle vestigingen de barcodes konden lezen. Iets ongekends in het Spanje van die tijd.

Huismerken 

Met de overname van 22 filialen van de supermarktketen Superette in Valencia groeide Mercadona flink. In 1990 volgden de eerste verkooppunten in Madrid met de overname van Cesta Distribución en in 1996 werd het huismerken Hacendado, Deliplus, Bosque Verde en Compy geïntroduceerd. Drie jaar eerder was het bedrijf al begonnen met de huisfilosofie ‘altijd lage prijzen’.

Olievlek

In 1995 begon het bedrijf met het proces om alle werknemers een vast dienstverband te geven. Dit eindigde ruim vier jaar later in 1999 toen er in totaal 16.825 personeelsleden voor Mercadona werkten. Ondertussen bleef het bedrijf als een olievlek groeien met steeds meer vestigingen op steeds meer plekken in Spanje. Maandag 4 december werd het eerste filiaal van Mercadona in San Sebastián geopend in geheel nieuwe stijl. De stijl die langzaamaan doorgevoerd gaat worden in de filialen in heel Spanje. Mercadona heeft nu 14 filialen in Baskenland, de regio waar de keten als laatste een voet aan de grond kreeg. Op dit moment wordt voor een investering van 50 miljoen euro gebouwd aan een groot distributiecentrum in de stad Vitoria. 

Belangrijk voor economie

In regio’s zoals Andalusië is Mercadona erg belangrijk voor de arbeidsmarkt en de economie. Begin december verscheen een onderzoek van de universiteit van Valencia in samenwerking met het Valenciaans instituut voor economie waarin is berekend dat het aandeel van Mercadona aan het bruto binnenlands product van Andalusië op 3.08 miljard euro ligt (2,1 procent). 

Nieuw verkoopkanaal via internet

In 2018 krijgen zowel Ceuta als Melilla beide twee Mercadona-vestigingen. Daarna gaat het hoofdstuk Portugal van start, waar de keten verdergaat als Irmadona. Ondertussen wordt door de jongste dochter van Juan Roig, Juana Roig (CEO Mercadona Online) gewerkt aan Mercadona Tech, een nieuw verkoopkanaal via internet. De bedoeling is om daarmee de manier van eten kopen volledig opnieuw uit te vinden. Juan Roig is ervan overtuigd dat het ‘een enorm succes’ zal worden, zo liet  hij onlangs weten tijdens een congres over de voedingsmiddelenindustrie. 

Dit vind je misschien ook leuk