Winkels en supermarkten Spanje willen ook op zon- en feestdagen open

door admin
Winkels en supermarkten Spanje willen ook op zon- en feestdagen open

Eigenaren van Spaanse winkels willen de komende maanden vaker hun deuren openen voor hun klanten, zo meldde El Mundo gisteren. Deze oproep deed de sector aangezien ze de maanden waarin de winkels verplicht moesten sluiten in verband met de coronapandemie weer goed willen maken. Als de winkels hun openingstijden in 2020 niet mogen uitbreiden dan betekent dit dat de winkels in Spanje maar liefst een op de drie dagen gesloten waren.

Winkels Spanje ruim drie maanden gesloten in 2020

De voorzitter van Anged, de nationale vereniging van grote distributiebedrijven waaronder bedrijven als El Corte Inglés, Ikea en Carrefour vallen, heeft gevraagd om het flexibiliseren van de openingstijden voor winkels aangezien de winkels 91 dagen lang hun deuren hebben moeten sluiten tijdens de noodtoestand.

Tijdens de zakelijke top voor Spaanse organisaties en bedrijven (CEOE) verzocht de voorzitter van Anged, Alfonso Merry del Val, om extra openstellingen van winkels op zon- en feestdagen om het verlies aan inkomsten en werkgelegenheid proberen te compenseren. “Als de winkels niet op extra dagen open mogen dan zal de consument nog meer online gaan shoppen. Ik pleit daarom voor een extra kans voor de winkels in Spanje zodat online-aanbieders en fysieke winkels gelijke kansen krijgen om deze crisis door te komen,” aldus Merry del Val.

Extra openstelling nodig om te concurreren met online-aanbieders

De voorzitter van Spaanse supermarktketens (ACES), Aurelio del Pino, vroeg eerder ook al om extra openstellingen voor supermarkten in Spanje. “De groei van online-aanbieders tijdens de noodtoestand is enorm en we moeten ervoor zorgen dat fysieke winkels gelijke kansen krijgen om de concurrentie aan te gaan met de online-winkels én om een boost te geven aan de werkgelegenheid in Spanje,” aldus del Pino.

Volgens het laatste OESO-rapport is de commerciële sector in 2020 al 30 miljard euro aan inkomsten misgelopen. Voornamelijk in de non-foodsector bedraagt de verkoopdaling meer dan 50 procent.

Dit vind je misschien ook leuk