Eroski werkt samen met Wereld Natuur Fonds voor een beter milieu

door admin
Eroski werkt samen met Wereld Natuur Fonds voor een beter milieu

De stichting Fundación Eroski is een onderdeel van de supermarktketen Eroski. Jaarlijks gaat 10% van de winst van de supermarktketen naar deze stichting voor consumentenvoorlichting, sociale initiatieven en duurzame ontwikkeling en innovatie.

De stichting heeft een aantal jaren geleden een herbruikbare tas op de markt gebracht. Het is een stoffen tas die makkelijk kan worden opgevouwen en worden opgeborgen in een handtas, portemonnee of handschoenenkastje. Sinds de lancering in 2013 heeft de coöperatie al meer dan 1.000.000.000 van deze tassen verkocht en de winst verdeeld onder tal van organisaties zoals het Rode Kruis, UNICEF, Oxfam Intermon en Save the Children.

Vanaf begin van deze maand tot november zal de supermarktketen voor iedere verkochte tas 1 euro aan de milieuorganisatie WWF schenken. Zeker omdat de meeste supermarkten (eindelijk) de plastic zakjes niet meer gratis aan consumenten meegeven, wordt verwacht dat de verkoop van de herbruikbare tasjes zal toenemen.

Solidariteitscampagne

De campagne is gericht op een samenwerking waarbij aandacht wordt besteed aan het behoud van de bossen in Spanje en het herstel van aangetaste ecosystemen. Het geld dat de milieuorganisatie WWF ontvangt zal worden gebruikt om de bossen te herstellen, bescherming te bieden tegen overstromingen en het klimaat op aarde te reguleren. Volgens het bestuur van Eroski is de toestand van de bossen zorgwekkend, mede omdat zij in Spanje slechts 29% van de totale oppervlakte beslaan en in een ongunstige staat verkeren. De Europese Unie heeft zich ten doel gesteld 15 procent van de aangetaste ecosystemen in 2020 te herstellen. Het WWF probeert “op een integrale manier bij te dragen aan de natuurvernieuwing op zich en de samenwerking met Eroski maakt het mogelijk er aan te werken”, aldus de secretaris-generaal van het WWF, Juan Carlos del Olmo.

Consument

Algemeen directeur van de Fundación Eroski, Alejandro Martínez Berriochoa, heeft gemerkt dat de consument positief reageert op de herbruikbare tas en dat klanten meer betrokken raken bij het plan om solidariteit en milieu te combineren. Halverwege dit jaar is Eroski ook een actie gestart om koffiecups in te zamelen en te recyclen. Martínez Berriochoa benadrukt dat Eroski met behulp van de consument het landelijk milieu wil steunen en een rechtvaardiger, duurzamer maatschappij wil bevorderen.

Dit vind je misschien ook leuk