Madrid weert auto’s uit het centrum

door admin
Madrid weert auto’s uit het centrum

Naast vermindering van het verkeersvolume heeft het mobiliteitsplan (Plan de Movilidad) als doel de luchtverontreiniging en het aantal verkeersslachtoffers te verminderen.

Autoluw centrum groeit

In 2004 werd de wijk Letras tot Área de Prioridad Residencial (APR) uitgeroepen. Wijkbewoners hebben er vrij toegang met hun auto, maar al het andere autoverkeer wordt geweerd. In 2005 werd deze zogenaamde bewonerszone uitgebreid met de wijk Cortes, gevolgd door Embajadores in 2006. Als in januari 2015 het stadsdeel Sol-Palacio ook een APR wordt, zal de autoluwe stadskern ruim 500 hectare beslaan.

Positieve discriminatie 

Om het privé-autogebruik terug te dringen zullen fietsers, voetgangers en openbaar vervoer positief gediscrimeerd worden en betalen veroorzakers van opstoppingen en luchtverontreiniging meer parkeergeld dan ‘schone’ verkeersdeelnemers. Via een nieuw systeem (Smart parking) kan worden bepaald hoeveel parkeergeld er verschuldigd is, afhankelijk van de drukte, brandstofverbruik en leeftijd van de auto.

Hoe ziet dat eruit?

Doorgaand verkeer wordt via de hoofdwegen geleid en mag alleen parkeren op een van de 13 aangewezen parkeerterreinen. Foutparkeerders worden door camera’s geregistreerd, streng beboet (90 euro) of zelfs weggesleept en de radarcontrole op snelheidsovertredingen wordt uitgebreid. Daarnaast zullen er meer busbanen komen en veiligere oversteekplaatsen voor voetgangers. Het gebruik van BiciMAD (een netwerk van elektrische huurfietsen) en van deeltaxi’s zal worden aangemoedigd. 

Luchtvervuiling moet omlaag 

Om aan de norm van de EU te kunnen voldoen, moet de luchtverontreiniging flink teruggebracht worden. Daarom is parkeren met een oude, vervuilende auto 20 procent duurder dan met een hybride auto of één die op gas rijdt. Een elektrische auto kan zelfs gratis worden geparkeerd.

Let op de klok

De bewonerszones zijn op gezette tijden toegankelijk voor niet-bewoners. Zo zijn motoren toegestaan van 07.00  tot 22.00 uur en mogen vrachtwagens, alleen op werkdagen, van 10.00 tot 13.00 uur laden en lossen.

Niet-noodzakelijk verkeer soms toegestaan

Op verzoek van de bewoners zal de gemeente incidenteel niet-noodzakelijk verkeer toestaan. Denk hierbij aan een bezoekend familielid of een verhuiswagen. Er wordt nog onderzocht op welke manier bewoners dit bij de gemeente kunnen melden om een boete te voorkomen.

Houdt voetgangervriendelijke politiek stand?

Dit beleid van voetgangervriendelijk maken van de stad werd ingezet door de vorige burgemeester, nu minister van Justitie Alberto Ruiz-Gallardón. Zijn doel was het gemotoriseerde verkeer met een derde te verminderen. Anna Botella zette dit beleid door en hoopt voor het einde van haar ambtstermijn (mei 2015) ook nog de aangrenzende wijken Chueca en Malasaña (officieel Justicia en Universidad) toe te kunnen voegen aan het autoluwe gebied. Daarnaast heeft ze beloofd het voetgangersgebied met 25 procent te vergroten en vrachtwagenverkeer overdag te verbieden, maar dat zou teruggedraaid kunnen worden door haar opvolger.

Kritiek

Ignacio González, president van de Comunidad de Madrid, heeft veel kritiek op het plan en vindt dat het de bewegingsvrijheid van de inwoners te sterk beperkt. Bovendien wordt volgens González met de invoering van de autoluwe bewonerszones de parkeeroverlast verplaatst naar de omliggende wijken.

Dit vind je misschien ook leuk