Greenpeace wil vaart zetten achter duurzamer Sevilla

door admin
Greenpeace wil vaart zetten achter duurzamer Sevilla

Om aandacht te vragen voor de klimaatverandering heeft de milieugroep een banner opgehangen van 30 x 3 meter op de Puente de Isabel, de brug naar de populaire wijk Triana. Doel is dat de gemeenteraad het plan Sevilla respira (Sevilla ademt), dat particulier verkeer in het centrum en Triana belemmert, uit gaat voeren. De stad heeft een startsein nodig van burgemeester Juan Espadas, net zoals hij dat doet bij de opening van de jaarlijkse Feria.

Met dit plan wil Greenpeace dat ‘de toegang van het autoverkeer in het centrum en Triana daadwerkelijk wordt beperkt’. In beide gebieden is er vaak sprake van enorme verkeersdrukte. 

Klimaatcrisis

Volgens de milieuactivisten heeft ‘Sevilla dringend maatregelen nodig die de klimaatcrisis tegengaan. De gemeente moet nu van woorden en goede bedoelingen overstappen op bewezen feiten en doeltreffend beleid’. Zij riepen de gemeenteraad op om een startdatum vast te stellen en ‘zo snel mogelijk’ een informatiecampagne te starten om de nieuwe maatregelen en beperkingen uit te leggen. ‘We leven in zieke steden en alleen door deze te transformeren kunnen we veilig en kwalitatief goed leven,’ concludeerden zij.

Wat gebeurt er al?

De gemeenteraad heeft intussen toegezegd dat de aanbesteding voor de toegangscontrolesystemen tot het centrum en Triana niet lang meer op zich laat wachten. Ook stelt de gemeenteraad dat het plan Sevilla respira al in gang is gezet en er actie is ondernomen, zoals de recente voltooiing van de  voetgangerszone in uitgaansstraat Mateos Gago. Aan Plaza de la Magdalena wordt momenteel gewerkt en de Avenida de la Cruz Roja wordt binnenkort omgebouwd tot voetgangersgebied.

Daarnaast wil de gemeenteraad het openbaar vervoer uitbreiden: de tramlijn zal worden doorgetrokken naar treinstation Santa Justa en naar het stadscentrum, een project waar financiering vanuit Europa voor nodig is.

Verschillende visies op duurzaamheidsplan

De activisten van Greenpeace merkten ook op dat het plan voor duurzame stedelijke mobiliteit, dat zich in de laatste fase voor goedkeuring bevindt, ‘niet ingaat op belangrijke aspecten om uitstootemissie te verminderen’. De groep pleit voor maatregelen zoals een omvangrijk netwerk van de snelbus (Buses de Tránsito Rápido) op gereserveerde perrons, een ring rond de SE-30 of de invoering van een ov-chipkaart om de mobiliteit in en rondom de stad aan te pakken. 

De gemeenteraad stelt dat het plan tot doel heeft het gebruik van particuliere voertuigen te verminderen, in te zetten op de mobiliteit van voetgangers en fietsers en het openbaar vervoer te bevorderen.

Dit vind je misschien ook leuk