Andalusië meest in trek bij Spaanse toeristen die kiezen voor platteland

door admin
Andalusië meest in trek bij Spaanse toeristen die kiezen voor platteland

Volgens platform clubrural.com heeft 94 procent van de Spaanse toeristen die voor het platteland kiest het voornemen de vakantie door te brengen in het binnenland van Andalusië. Een bezoek aan de dorpjes buiten de kustgebieden van de regio, de vele wandelroutes en de mooie natuur worden als motivatie voor deze keuze gegeven. Na Andalusië zijn de regio’s Asturië en Cantabrië het populairst onder de nationale plattelandstoeristen. 

Nog onzekerheid over reizen naar het buitenland

De toegenomen belangstelling voor vakantie in eigen land is het gevolg van de nog bestaande onzekerheid over reizen naar het buitenland en de opgeheven reisrestricties binnen Spanje zelf. Sinds op 9 mei de noodtoestand in Spanje niet meer van kracht is, is het aantal reserveringen binnen Spanje met 40 procent toegenomen vergeleken met de maand daarvoor. 

Volgens woordvoerder Aroa Salazar van Clubrural zijn de meeste boekingen gedaan voor de maanden juni en september en zijn buitenruimten, zwembaden en barbecuemogelijkheden de meest gevraagde faciliteiten. Ook worden anti-covid-maatregelen in de accommodatie door toeristen erg gewaardeerd: 45 procent vindt dit zelfs een voorwaarde om een accommodatie te reserveren. 62 procent van de Spaanse toeristen kiest dit jaar voor een vakantieverblijf in een natuurlijke omgeving, op maximaal twee of drie uur rijden van het woonadres. 

Vaker weg

Bijna zes op tien nationale toeristen geven aan dit jaar nog zeker twee keer op vakantie te willen gaan en meer dan de helft is voornemens er in de komende drie maanden op uit te trekken. Dat staat in schril contrast met 2018, toen nauwelijks 27 procent van de Spaanse toeristen twee keer per jaar op vakantie ging. 

Bij de keuze voor een accommodatie laat ruim 77 procent van de toeristen zich leiden door de prijs, bijna 67 procent hecht veel belang aan de mening van anderen, voor bijna 54 procent is de locatie van groot belang, ruim 46 procent kijkt naar welke diensten bij de prijs inbegrepen zijn en voor bijna 41 procent helpen de foto’s van de accommodatie bij het nemen van de beslissing. 

Digitalisering is positieve ontwikkeling voor toeristische sector

Voor uitbaters van toeristische accommodaties is de toegenomen digitalisering belangrijk gebleken voor hun contact met de klant. 60 procent doet de boeking namelijk online, versus 20 procent die dat telefonisch en 12 procent die dat middels een reserveringsformulier doet. Bovendien geeft meer dan 96 procent van de ondervraagde toeristen aan op internet de reviews van de accommodatie te lezen en plaatst 58,4 procent zelf altijd een review na afloop van het verblijf.

Wat het profiel van de plattelandstoerist in Spanje betreft, kan worden gesteld dat het grotendeels gaat om mensen van tussen de 40 en 60 jaar. 70 procent van de geïnteresseerden in een vakantie op het platteland is vrouw en een meerderheid boekt een vakantie met de partner of het gezin om te genieten van de natuur en er samen even helemaal uit te zijn. 

Dit vind je misschien ook leuk