Burgemeester Málaga wil nieuwe snelweg tussen Axarquía en Costa del Sol

door admin
Burgemeester Málaga wil nieuwe snelweg tussen Axarquía en Costa del Sol

De nieuwe snelweg moet de bestaande wegen rond de stad Málaga – en met name die in het oosten – ontlasten en de verbinding tussen de oostelijke en westelijke regio’s van de provincie verbeteren. Het huidige plan heeft betrekking op 15 gemeenten, waaronder Málaga zelf, die grond voor de rondweg moeten reserveren.

Hiertoe vinden al ontmoetingen plaats tussen vertegenwoordigers van de gemeenteraad en van de diverse gemeentes in het binnenland. Malaga vraagt ​​de betreffende burgemeesters om het land te reserveren dat al in de planning staat, zodat wanneer het ministerie van Ontwikkeling besluit de nieuwe rondweg aan te gaan leggen, het proces zich al in vergevorderde staat bevindt en snel uitgevoerd kan worden. 

“Er zijn er al vier ontmoetingen geweest: een met Alhaurín el Grande, een andere met Cártama, een met Coín en een laatste met Almogía”, benadrukte de wethouder van Territoriale Planning, Raúl López in de krant La Opinión de Málaga. “De snelweg met hoge capaciteit zal goed zijn voor de Guadalhorce-vallei en past binnen de ideeën van de 27e Expo, die voorzien dat de groei van Málaga zich uitbreidt naar de omliggende gemeentes. Er komt namelijk een tijd dat Málaga binnen de huidige gemeentegrenzen niet meer kán groeien. Er komen bijvoorbeeld dagelijks veel mensen uit Rincón de la Victoria naar de stad. Veel mensen gaan wonen in de gemeenten die de stad omringen.” 

Volle wegen als rem op economische groei

Experts geloven dat bij uitblijvende actie op dit vlak de capaciteit voor economische groei in de regio zal verminderen. De betrokken gemeenten zijn: Alhaurín de la Torre, Alhaurín El Grande, Almogía, Álora, Cártama, Coín, Fuengirola, Marbella, Mijas, Moclinejo, Monda, Ojén, Pizarra, Rincón de la Victoria, Totalán, Vélez-Málaga en de hoofdstad (het zijn er 17). Ook de Junta de Andalucía en Provinciale Staten hebben het project al ondersteund.

Er zijn verschillende voorstellen voor de nieuwe weg en andere die kunnen worden aangevuld. In november 2017 was de voorkeur van de betrokkenen om de kustplaats Chilches over een afstand van 28,7 kilometer te verbinden met de Hiperronda die langs de hoofdstad loopt. Dit deel A zou 450 miljoen euro kosten.

Tunnel door Sierra de Mijas

Vervolgens zou en tweede deel door Cártama en Alhaurín de la Torre lopen en Fuengirola bereiken via een drie kilometer lange tunnel door de Sierra de Mijas. Dit deel zou 21,7 kilometer lang zijn voor een investering van 314 miljoen euro.

Het uitvoeren van beide weggedeelten zou in totaal ongeveer 765 miljoen euro kosten. De werkzaamheden zouden inclusief studie en werkzaamheden tussen acht en tien jaar in beslag nemen. 

Dit vind je misschien ook leuk