Meer doden op de Middellandse Zee sinds sluiting havens Italië en Malta

door admin
Meer doden op de Middellandse Zee sinds sluiting havens Italië en Malta

Ondanks dat het aantal aankomsten in Italië is gedaald sinds de EU besloot om het redden van mensen toe te wijzen aan de Libische kustwacht, is het aantal doden in juni en juli toegenomen.

Veel hulporganisaties zijn na de strengere eisen gestopt met hun activiteiten op de Middellandse Zee. Vier reddingsschepen waren sindsdien nog actief, te weten Open Arms, SeaWatch, Lifeline en Aquarius. Lifeline bevindt zich sinds juni in een rechtszaak waarin onderzocht wordt of het schip ‘illegale immigratie’ zou faciliteren. Seawatch ligt vast in de hoofdstad van Malta, La Valeta, vanwege bureaucratische onzekerheid.

Dat betekent dat alleen Open Arms en Aquarius nog actief zijn. Deze schepen hebben de afgelopen tijd dagenlang moeten varen om hun opvarenden af te kunnen leveren. Dit betekent dat er al die tijd geen enkel schip mensenlevens kan redden op de route waar dat het hardst nodig is. 

80 procent van het totaal aantal geregistreerde dode migranten in de Middellandse Zee kwam om het leven in juni en juli 2018 op de centrale route tussen Libië en Italië.

Human Right Watch

‘De pogingen van de Europese Unie om de reddingen te blokkeren en het gedoe over waar de reddingsschepen mogen aanmeren om de migranten af te zetten, veroorzaken meer doden op zee en meer lijden in Libië, zo meldde Judith Sunderland, onderzoeker bij Human Right Watch. ‘In plaats van het ontmoedigen van reddingsschepen, commerciële schepen en zelfs militaire schepen om vluchtelingen te redden, zouden de lidstaten en de Europese instellingen een garantie moeten afgeven dat geredde personen in veilige havens afgezet kunnen worden’, aldus de expert.

Europa of de dood

De krant El Diario citeert Mohamed (fictieve naam) uit Kameroen die vertelt dat het voor hem de keuze was tussen Europa of de dood. Zijn grootste angst voor hij de zee op ging was dat hij samen met andere vluchtelingen door een Libische patrouilleboot opgepakt zou worden. ‘We spraken af in zee te springen als die zou verschijnen. Verdrinken leek beter dan terugkeren naar Libië’, zo zei de Kameroener die in juni werd gered door het schip Open Arms.

In de twee genoemde maanden verdronken 851 personen op de centrale route. Dat is 80% van alle overlijdensgevallen die door de Internationale Organisatie voor Migratie (OIM) zijn geregistreerd. In juni en juli kwamen 2.378 personen aan in het land via zee. Dat waren er vorig jaar in dezelfde periode nog 15.375.

Bezien op het totaal aantal aankomsten zijn de maanden februari, juni en juli 2018 de meest dodelijke sinds 2014 geworden. In juli alleen kwamen 180 mensen op elke 1.000 aankomsten in Italië om het leven. Sinds 2014 zijn er 14.000 doden gevallen op de route tussen Noord-Afrika en Italië.

Amnesty International

Volgens Matteo de Bellis, onderzoeker bij Amnesty International is het aantal doden op zee toegenomen in de laatste maanden. ‘De verantwoordelijkheid voor deze toename valt direct toe te schrijven aan Euorpese regeringen die zich meer zorgen maken om migranten te weren dan om het redden van levens’. De mensenrechtenorganisatie concludeert dat ‘de Europese politiek de Libische kustwacht heeft getraind om migranten bij hun eigen kust te onderscheppen, terwijl ze minder prioriteit zijn gaan geven aan de reddingsacties en daarmee het vitale werk van de hulporganisaties bemoeilijkt.

Dit vind je misschien ook leuk