Bijna 1 miljoen euro voor publiciteitscampagnes uit Catalaanse staatskas

door admin
Bijna 1 miljoen euro voor publiciteitscampagnes uit Catalaanse staatskas

Gisteren meldde de Spaanse krant El Mundo dat de Catalaanse regering onder leiding van Carles Puigdemont vorig jaar 985.000 euro heeft uitgegeven aan internationale publiciteitscampagnes. 2017 was het jaar waarin het onwettige referendum voor de Catalaanse onafhankelijkheid plaatsvond en in het parlement eenzijdig de onafhankelijkheid werd uitgeroepen.

De Spaanse krant onthulde vorige week woensdag een rapport waarin de betalingen van de regering zijn opgenomen. Hierin staat dat de Catalaanse regering vorig jaar 24,2 miljoen euro aan publiciteit uitgaf, waarvan 10,1 miljoen euro ten behoeve van acties in het kader van de onafhankelijkheid. Tot in detail wordt beschreven welke regionale en nationale media publiek geld hebben ontvangen voor promotiecampagnes van de Catalaanse regering.

Over de betalingen aan buitenlandse media wordt alleen gemeld dat de Catalaanse regering 434.000 euro heeft uitgegeven aan internationaal drukwerk, 547.000 euro aan informatieve websites in andere landen en 3.400 euro aan reclamespots op buitenlandse radiozenders. Nadere details hierover ontbreken, zodat niet duidelijk is welke buitenlandse media geld hebben ontvangen. Dit terwijl in hetzelfde rapport ook staat dat de Catalaanse regering in het kader van transparantie wettelijk is verplicht om ‘de kosten van publiciteitscampagnes openbaar te maken, inclusief een specificatie van de verschillende onderdelen van de campagne en het overeengekomen bedrag voor elke communicatievorm’.

De Spaanse politieke partij Ciudadanos eist nu opheldering. Ze heeft de voorzitter van het Catalaanse parlement, Roger Torrent, verzocht om uitgebreide en gedetailleerde informatie over alle betalingen aan buitenlandse media.

Deze kwestie werd vorige maand ook al  aan de kaak gesteld door Sandrine Morel, correspondent van Le Monde in Spanje. In haar boek En el huracán catalán, over de gebeurtenissen voor, tijdens en na het Catalaanse referendum op 1 oktober 2017, beschrijft ze hoe een communicatiemanager van de politieke partij PDeCAT aanbood in Le Monde te publiceren als Morel positief over het onafhankelijkheidsproces zou spreken. “Als we twee bladzijden reclame in Le Monde kopen, schrijf je zoals je baas je het vertelt. Zo werken de dingen hier”. De PDeCAT ontkent deze beschuldiging.

Reclamebudget verdubbeld

Uit het rapport blijkt in elk geval overduidelijk dat het reclamebudget van de Catalaanse regering vanaf het begin van het onafhankelijkheidsproces is verdubbeld: van 15,8 miljoen in 2012 (het jaar waar Artur Mas het separatisme in gang zette) tot 30,7 miljoen in 2017, met als hoogtepunt het referendum dat uiteindelijk de constitutionele orde op zijn kop zette.

Volgens El Mundo heeft de Catalaanse regering vooral publiekstrekkers als het Catalaanse dagblad El Punt Avui betaald. Deze ontving vorig jaar 3,1 miljoen euro aan overheidsgeld voor publiciteitscampagnes van de Catalaanse regering in gedrukte vorm, digitaal en op tv. Dit is ruim een derde van de totale 10,1 miljoen die de separatisten in 2017 aan communicatie hebben uitgegeven. 

Dit vind je misschien ook leuk