El Saltillo, het kleine broertje van de Caminito del Rey in de Axarquía

door admin

Net als zijn beroemde grote broer voert de El Saltillo wandeling over loopbruggen langs loodrechte wanden door een kloof die door de rivier Almanchares is uitgesleten. De wandeling vertrekt in het dorpje Canillas de Aceituno, is heen en terug ruim acht kilometer lang en neemt ongeveer drie uren in beslag. Het is een relatief makkelijk wandeling met slechts twee korte en steilere stukken (in het dorp en aan het waterreservoir). De passages over de loopbruggen zijn goed beveiligd, maar soms voert het pad langs steile berghellingen waar geen veiligheidsvoorzieningen zijn aangebracht. Goed opletten met speelse kinderen dus!

De wandeling is niet bewegwijzerd maar gemakkelijk te volgen. Alleen bij het begin in Canillas de Aceituno is het misschien even zoeken. De wandeling start aan de parkeerplaats van Restaurante La Maroma of aan het gemeentehuis (el ayuntamiento). Wandel naar het hoogste punt van het dorp en vergeet onderweg niet te genieten van het grandioze uitzicht over de daken van Canillas de Aceituno en het prachtige landschap van de Axarquía.

Bij het verlaten van het dorp gaat de route langs een uitgedroogde rivierbedding (die trouwens vol rommel ligt). Ogenschijnlijk lijkt het pad verder bergopwaarts te gaan in de richting van een stalling. Dat is echter het wandelpad dat helemaal naar de top van de Maroma voert, overigens een prachtige maar uitdagende trektocht. De wandeling naar El Saltillos buigt ruim voor de stalling naar rechts. De enige aanduiding is een geschilderde witte pijl op een rotsblok.

Water is je gids

Het pad voert nu langs tuintjes en een irrigatiekanaal en verloopt nagenoeg vlak tot aan het kleine waterreservoir van El Albercon. Het water is je gids tijdens de hele wandeling. In het begin zijn de kanalen open en zie je het water stromen, verderop volg je de leiding waar je het water door hoort lopen. Net voor het waterdeposito gaat de route haaks naar links en steil bergop. De weg is aangeduid door stenen die in de vorm van een pijl zijn uitgelegd. Na korte tijd verloopt het pad weer vlak en geniet je van mooie vergezichten.

Een eind verder staat een pomphuis in het midden van het pad. Vanaf hier begint het spectaculaire gedeelte en duik je de kloof van de rivier Almanchares in. Vanaf enkele loopbruggen die aan de loodrechte wanden zijn opgehangen, tuur je 150 meter in de gapende diepte. Nog wat verder bereik je het eindpunt van de wandeling bij El Saltillos. De rivier stroomt hier via een reeks watervalletjes in verschillende poelen met kristalhelder water. Een heerlijk verkoelende omgeving op warme zomerdagen. Leuke plek voor een picknick als het niet te druk is. Ook de terugweg verveelt niet omdat het uitzicht weer telkens anders is.

Canillas de Aceituno

Voor of na de wandeling is het zeker de moeite om ook eens even in Canillas de Aceituno rond te wandelen. Het is een charmant wit dorp met Moorse architectuur en ligt aan de rand van het Parque Natural Sierras de Tejeda, Almijara y Alhama, in het prachtige decor van de Axarquía. Een heerlijke maaltijd bij Restaurante La Maroma is een perfecte afsluiter voor de wandeling.

Andalusië, rondreis langs de mooiste plekjes

De schrijvers van dit artikel, Suzanne Caes en Walter Bouwen, zijn al jaren verslingerd aan Andalusië. Samen doorkruisten ze al heel de regio. In mei 2018 verscheen hun reisgids Andalusië, rondreis langs de mooiste plekjes in de serie PassePartout reisgidsen van uitgeverij Edicola. Hierin verhalen zij informatief over de must-sees en de minder bekende plekjes van het wondermooie Andalusië. Dit werk is een leidraad voor iedereen die op eigen houtje Andalusië wil ontdekken. Het boek is verkrijgbaar bij boekhandels in Nederland en België.

Klik op de volgende link om Andalusië, rondreis langs de mooiste plekjes te bestellen

Dit vind je misschien ook leuk