Goedkoopste hogesnelheidstreinen van Spanje worden al getest in Málaga

door admin
Goedkoopste hogesnelheidstreinen van Spanje worden al getest in Málaga

Dat heeft ervoor gezorgd dat de prijzen op verschillende trajecten omlaag zijn gegaan én dat de vraag naar dit soort ritten flink is gestegen. Nu is de private hogesnelheidstreinoperator Ouigo begonnen met het testen van treinen in Málaga. Ouigo, dat bekend staat als de goedkoopste speler op de hogesnelheidsmarkt, heeft nog minstens een jaar aan tests voor de boeg voordat tickets in de verkoop gaan.

De krant SUR schrijft dat de testritten worden uitgevoerd met treinstel 812, een Alstom Euroduplex model van Ouigo, in Spanje aangeduid als S-108. De trein werd vastgelegd door fotograaf José Manuel Guerrero. 

De aftrap van het intensieve testprogramma was afgelopen weekend.HEt gerucht gaat dat de trein alleen in de weekenden zal rijden, omdat het huidige systeem extra certificering vereist naast de gebruikelijke certificering voor treinen en machinisten.

De tests worden in eerste instantie ’s nachts uitgevoerd. Dan kunnen de treinen herhaaldelijk accelereren, remmen, stoppen en weer op gang komen. Er zullen vele uren aan tests nodig zijn voordat de treinen passagiers kunnen vervoeren.

Een van de eerste vereisten voor de tests was het controleren van de profielafmetingen in tunnels, zoals die van Abdalajís. Deze treinen hebben namelijk twee verdiepingen en zijn daardoor hoger dan de rest. Het afgelopen weekend werd de trein ook gezien in Antequera, op het kopspoor van perron 4 van het station, voordat hij terugkeerde naar Madrid.

Avlo

Volgende week staat bovendien de opening gepland van de Avlo-treindienst tussen Madrid en Málaga. Deze low-cost dochteronderneming van Renfe zal niet leiden tot meer dagelijkse frequenties tussen de twee steden, maar wel tot aanzienlijk lagere tarieven (vanaf zeven euro, zij het met slechts één vertrek per richting).

Iryo vanaf de zomer vijf dagelijkse vertrekken

De concurrentie in de hogesnelheidstreinsector vergroot de reismogelijkheden en daarmee ook het aantal reizigers op deze route. De eerste die op de markt kwam was Iryo, die deze zomer vijf dagelijkse vertrekken zal hebben. Die treinen zijn bijna elk weekend volgeboekt. Al verschillen de prijzen niet veel van die van de reguliere AVE-treinen, juist vanwege de hoge vraag vanuit Madrid naar de Costa del Sol. 

Lees ook: Goedkoper met hogesnelheidstrein reizen tussen Madrid en Andalusië 

Ouigo 

Het derde en laatste bedrijf dat haar diensten zal aanbieden is Ouigo. Deze opening is langverwacht aangezien het hier om een echte low-cost operator gaat. Kaartjes zouden slechts vanaf 9 euro kosten. Bovendien heeft Ouigo de grootste capaciteit op de Spaanse markt: de eerdergeonemde Alstom Euroduplex met 509 zitplaatsen. 

Reizigers hopen dat de komst van Ouigo op de markt zal leiden tot een sterke daling van de tarieven voor reizen tussen beide hoofdsteden, zoals ook het geval is op andere trajecten waar Ouigo actief is (Barcelona, Zaragoza, Valencia en Alicante). 

Wanneer start Ouigo in Málaga?

Het slechte nieuws is dat het homologatieproces nog enkele maanden in beslag zal nemen. Tijdens de opening van de route Madrid-Alicante eind april, waarbij Ouigo haar derde traject in Spanje opende, gaf Hélène Valenzuela, algemeen directeur van Ouigo España, aan dat de aankomst aan de Costa del Sol en Sevilla wordt verwacht in de tweede helft van volgend jaar (tussen juni en december 2024). 

Het duurt dus nog ruim een jaar voordat het testmateriaal volledig is gehomologeerd, machinisten en ander personeel zijn opgeleid en de tickets in de verkoop kunnen gaan. Dat zal enkele weken voor de lancering gebeuren.  

De commerciële invulling voor Málaga is nog niet definitief, aangezien deze samenvalt met die van Sevilla. In totaal heeft het bedrijf vijf treindiensten tussen beide steden. Men verwacht daarom dat er twee dagelijkse diensten zullen zijn tussen Madrid-Atocha en Málaga-María Zambrano, wat resulteert in maar liefst 28.000 wekelijkse zitplaatsen. 

Met de komst van Ouigo tussen de Spaanse hoofdstad en de Costa del Sol zal er een drukbezette hogesnelheidsspoorcorridor ontstaan, met maximaal 20 dagelijkse vertrekken in elke richting (deze zomer zijn dat er 18). Bovendien zorgt het Franse merk, waar het ook actief is, voor harde concurrentie die de gemiddelde ticketprijzen van de andere drie concurrenten aanzienlijk verlaagt: de AVE en Avlo van Renfe, en Iryo.

Bekijk ook: Met de nachttrein van Amsterdam naar Barcelona

Dit vind je misschien ook leuk