Btw-verlaging op essentiële producten in Spanje heeft nauwelijks effect

door admin
Btw-verlaging op essentiële producten in Spanje heeft nauwelijks effect

De Spaanse regering wilde met de btw-verlaging op essentiële producten in de supermarkt de door vele prijsverhogingen geplaagde consument tegemoet komen. Alleen nu blijkt dat veel van de destijds in prijs verlaagde producten nu duurder zijn dan voorheen.

Volgens een FACUA-onderzoek waarvan de resultaten zijn gepubliceerd door Cadena SER is een op de drie producten waarvoor in januari de btw is verlaagd, al duurder dan voor de verlaging. Er zijn veel gevallen waarin de prijs is teruggekeerd naar precies hetzelfde startpunt als in december.

Van vermoedens naar data

Het ‘jojo’-effect van de btw wordt op veel producten in alle grote supermarkten cent voor cent vervuld. Een op de drie producten die getroffen worden door de btw-verlaging die de overheid toepast, is nu al nog duurder dan voor de toepassing ervan. Dit komt tot uiting in de gegevens die deze vrijdag zijn gepubliceerd door FACUA. Na monitoring van meer dan 1.000 voedselprijzen heeft de organisatie een stijging van bijna een op drie vastgesteld in vergelijking met de prijs op 30 december.

Meeste prijsstijgingen in Hipercor, Lidl en Carrefour

Het grootste aantal anomalieën van dit type – die, zoals FACUA benadrukt, illegaal zijn – worden gedetecteerd in Hipercor, gevolgd door Lidl en Carrefour. In laatstgenoemde zijn 65 van de 172 geanalyseerde prijzen in prijs gestegen.

FACUA verzamelt verschillende voorbeelden waarin het ‘jojo’-effect tot op de cent wordt vervuld: De grootste prijsstijgingen in de afgelopen maand werden aangetroffen bij groenten of fruit. Bij Mercadona is een net van 2 kilo uien gestegen van 2,39 euro in januari (reeds met btw-verlaging toegepast) naar 3,99 euro in maart, wat neerkomt op een kostenstijging van 66,9%.

Bekijk ook: Voedselprijzen in Spanje in februari weer 16,6% gestegen

Bij Día is de prijs van de gewassen aardappelen van 3 kilo ook met 46,5% gestegen, van 2,88 euro in januari naar de huidige 4,22 euro. In Hipercor is er het geval van ‘Brillante Sabroz’-rijst van één kilo, waarvan de huidige prijs 2,79 euro is, terwijl die bij de inwerkingtreding van de btw-verlaging 1,82 euro was (stijging van 53,3%).

Klachten zonder reactie van FACUA

Deze prijsverhogingen hebben plaats kunnen vinden ondanks het feit dat het koninklijk wetsbesluit van eind december het alle leden in de productie-, distributie- of consumptieketen verbiedt om verhogingen van de bedrijfswinstmarges toe te passen.

Met deze gegevens op tafel heeft FACUA de aanklachten uitgebreid die het zowel in januari als februari heeft ingediend bij de Nationale Commissie voor Markten en Mededinging (CNMC). Hierop is tot nu toe geen enkele reactie gekomen. De klachten zijn gericht tegen alle onderzochte ketens: Alcampo, Aldi, Carrefour, Dia, Eroski, Lidl, Hipercor en Mercadona.

Bekijk ook: Welke Spaanse supermarkten houden zich niet aan de btw-verlaging?

Dit vind je misschien ook leuk