Gemiste kans: Málaga gaat fietsers in historisch centrum beboeten

door admin
Gemiste kans: Málaga gaat fietsers in historisch centrum beboeten

De opdracht is om mensen die de regels overtreden staande te houden en te bekeuren. Alleen residenten mogen nog door het centrum fietsen. Op maandag, toen het bericht bekend werd, waren er nog geen verkeersborden geplaatst om mensen op het nieuwe verbod en de consequenties van het overtreden ervan te wijzen. Het verbod en de boetes gelden ook voor alle deelnemers en begeleiders van fietstours met gids door de stad of trips per Segway.

‘Dit is een draconische maatregel, eentje die niets zal doen om het imago van Malaga in het buitenland te verbeteren en waarschijnlijk het aantal bezoekers in de stad zal verminderen’, zegt Enrique San Miguel Manzanares, lokaal ondernemer en voorzitter van AMETMOS, een vereniging van lokale ondernemers die zich toeleggen op duurzaam transport voor toeristen. Manzanares uit ook kritiek op het feit dat dezelfde gemeente die de vergunningen verstrekte aan de fietsbedrijven in het centrum, deze nu met de nieuwe regelgeving flink gaat benadelen.

Terwijl de meeste Europese steden juist investeren in de duurzame alternatieven voor stadsverkeer en extra fietspaden aanleggen om het leven voor fietsers in steden te vergemakkelijken, kiest Málaga voor het bestraffen van toeristen en ondernemers die zich toeleggen op duurzame vormen van vervoer. 

Málaga wordt jaarlijkse door tienduizenden toeristen bezocht die ervoor kiezen om de stad en haar toeristische hoogtepunten per fiets te ontdekken. Dat geldt zeker voor de vele duizenden die per cruiseschip aankomen en voor wie een fiets een zeer handige optie is om zoveel mogelijk van de toeristische hotspots te zien in de paar uur tijd die ze hebben.

Het verbod zal indirect schade toebrengen aan lokale ondernemers die ook veel fietstoeristen verwelkomen in hun zaken. Volgens AMETMOS zullen 100 lokale banen in de toeristische sector met het verbod verdwijnen. De vereniging werkte de afgelopen twee jaar intensief samen met de gemeente om het fiets- en Segway-verkeer te reguleren, waarbij rekening werd gehouden met alle soorten bezoekers aan de stad. 

Alejandro Marín is advocaat en vertegenwoordigt AMETMOS. Hij heeft kritiek op het feit dat er geen juridische basis is in de regelgeving die een dergelijke maatregel ondersteunt: de Ordenanza Municipal de Movilidad’ (gemeentelijke verordening van mobiliteit). Marín zit met de volgende vragen: Hoe zullen mensen die de stad niet kennen, weten waar het centrum begint of eindigt als er geen verkeersborden zijn geplaatst?; Wat gebeurt er met de fietsverhuurbedrijven met openingsvergunning die gevestigd zijn in het centrum van de stad?; Gelden er beperkingen wat tijdsvakken betreft of aantal fietsen?; Kan men het centrum wel betreden al lopend met een fiets aan de hand?. 

AMETMOS zal de nieuwe regelgeving aan blijven vechten en belooft te blijven werken aan dat Málaga een duurzame toeristische bestemming wordt. De gemeente Málaga heeft nog geen verklaring gegeven over de nieuwe regels en het fietsverbod. 

Dit vind je misschien ook leuk