Onder de ondertekenaars waren ook 30 milieu-, bewoners- en sociale organisaties. De petitie werd vrijdag gepresenteerd tijdens een conferentie over toerisme en megacruises in Palma. In het bijgaande manifest eist men een limiet van één cruiseschip per dag met maximaal vierduizend passagiers. In het hoogseizoen gaan regelmatig 5 cruiseschepen voor anker en op recorddagen zijn het er soms 8. Sommige van die boten vervoeren ruim 15.000 passagiers.
De NGO’s en andere organisaties vinden dat ‘het megaschip-toerisme is op een onhoudbare manier gegroeid en is onwenselijk voor onze stad. Het leidt tot een ernstige impact op het milieu en stuit daarom op een toenemende weerstand vanuit de samenleving’. Verder wordt gesteld dat een cruiseschip in de haven 200 keer meer luchtvervuiling produceert dan een snelweg. De schepen lozen bovendien ‘grijs water’, afkomstig uit zwembaden en van wasserijen, op vier mijl van de kust.
Uit een recent rapport van de Europese NGO Transport & Environment, blijkt dat Palma de tweede stad in Europa is (na Barcelona) die het meest vervuild wordt als gevolg van cruiseschepen. Mallorca zou over beperkte middelen en faciliteiten beschikken en de schepen vormen drijvende steden ‘die hun afval in onze wateren dumpen’, zo is verder te lezen in het manifest.
Een ander probleem is dat de passagiers van cruiseschepen in één keer met zijn allen de stad overspoelen en op die manier het historische centrum verzadigen. De algemene klacht van ondernemers daar is dat passagiers van cruiseschepen weinig tot geen geld uitgeven. Ze baseren zich daarbij op een recent rapport uit Venetië waarin wordt gesteld dat dit type toerisme weinig voordelen biedt aan residenten van de steden die ze bezoeken.
Ondanks dat het nieuwe progressieve bestuur op Mallorca en in Palma voorstander is van maatregelen die het milieu dienen, wijst men erop dat de contracten die de haven van Palma met de cruisebedrijven heeft nog zeker tot 2022 gelden. In 2019 worden in totaal 583 cruiseschepen verwacht. Toch is men van plan maatregelen te nemen die de impact van het cruisetoerisme op het historische hart van Palma en het eiland beperken.
Voorstanders van het cruisetoerisme zoals taxibedrijven, restaurants en hotels, vinden dat deze sector niet ‘gedemoniseerd’ moet worden. Ze wijzen erop dat de komst van cruiseschepen naar het eiland zorgt voor 265 miljoen euro aan inkomen en ruim vijfduizend banen ondersteund. Ze baseren zich hierbij op gegevens uit een recent rapport van de havenautoriteit.
Milieuorganisaties willen dat passagiers van cruiseschepen een belasting betalen voor de vervuiling die ze veroorzaken op en rond het eiland. Volgens de Europese Federatie voor Transport en Milieu is Spanje het land dat het meest vervuild via de cruiseschepen die er aanleggen. De havens van Barcelona en Palma staan in dit verband bovenaan. De vervuiling met microdeeltjes zwaveloxide beïnvloedt het hele eiland en niet alleen de haven en omgeving. Cruiseschepen zouden hun motoren uit moeten zetten wanneer ze in de haven zijn en over moeten stappen op schonere brandstof.
Bijna de helft van alle inwoners van Mallorca leeft in Palma. In 2018 werd het eiland door 10 miljoen toeristen bezocht.