Europese luchtvaartsector voorspelt zomer met ernstige problemen

door admin
Europese luchtvaartsector voorspelt zomer met ernstige problemen

Zowel de International Airports Council of Europe (ACI Europe) als de Association of Airport Services (ASA) hebben gewaarschuwd voor de problemen waarmee Europese luchthavens te maken zullen krijgen deze zomer. Problemen die gevolgen zullen hebben voor zowel werknemers als passagiers.

“In de zomer kan er weer een ramp zijn als we geen actie ondernemen”

De versoepeling van de reisbeperkingen in vrijwel alle Europese landen heeft “plotseling” het herstel van het passagiersvervoer versneld. De chaos van afgelopen Pasen op verschillende Britse luchthavens, evenals de waarschuwingen vanuit de toeristische sector in Nederland, voorspellen een zomer met ernstige problemen als het gaat om het beheersen van de grote stroom van passagiers die via Europese luchthavens hun vakantiebestemmingen willen bereiken. 

Uitdaging voor luchthavens en operationele partners

ACI Europe en ASA wijzen erop dat, hoewel het verkeer nog steeds onder het pre-pandemische niveau (2019) ligt, het veel meer geconcentreerd is in “piekperiodes”. Iets dat een “uitdaging” vormt voor luchthavens en haar operationele partners, zoals grondafhandelingsdiensten.

Toename van vertragingen en annuleringen

Deze situatie heeft geleid tot een toename van vertragingen en annuleringen van vluchten, evenals lange vertragingen in belangrijke luchthavenprocessen zoals inchecken, veiligheidscontrole en bagageafgifte. 

Onvermogen om personeelsbezetting te herstellen

Na de ineenstorting in 2020 en 2021 werden veel luchthavenwerknemers ontslagen om kosten te besparen. Nu wijzen beide organisaties rechtstreeks op het onvermogen om de personeelsbezetting van vóór de pandemie te herstellen om de enorme toename van het luchtverkeer op te vangen.

“Het feit dat luchthavens en afhandelingsdiensten veel minder financiële steun krijgen dan luchtvaartmaatschappijen, en dat die hulp vrij laat komt, is een bepalende factor geweest in de verzwakking van de operationele capaciteiten.”

“Het feit dat beveiligings- en grondafhandelingsbanen jarenlang onderaan de loonschaal hebben gestaan ​​en arbeiders veelal zeven dagen per week in ploegendienst werken, is een duidelijk nadeel bij het aantrekken van nieuwe werknemers in de context van de huidige inflatie en krapte op diverse Europese arbeidsmarkten”, concluderen beide organisaties.

IAG zal ook vluchten verminderen

Zo erkent de Spaans-Britse International Airlines Group IAG dat het niet genoeg personeel heeft om met British Airways te werken na de golf van ontslagen die het tijdens de pandemie heeft doorgevoerd. Daarom zal het bedrijf het personeelsbestand moeten versterken met de Spaanse bemanning van andere luchtvaartmaatschappijen.

Maar het heeft ook problemen met de luchthaven Heathrow in Londen, omdat het sommige terminals gesloten houdt en het niet normaal laat werken nu er meer documentatie nodig is om aan boord te gaan als gevolg van Brexit en Covid. Wel heeft de groep al aangekondigd het aantal vluchten voor deze zomer te verminderen.

Dit vind je misschien ook leuk