Het begin van het einde van de transportstaking in zicht?

door admin
Het begin van het einde van de transportstaking in zicht?

Het Platform ter verdediging van de sector goederenvervoer over de weg heeft opgeroepen tot de staking die op maandag 14 maart begon. Dit platform is echter geen officiële onderhandelingspartner van de Spaanse regering. Diverse grote organisaties, waaronder CNTC, zijn dat wel. En juist met die organisaties heeft de regering in de nacht van donderdag op vrijdag een akkoord bereikt.

Ruim 1 miljard euro aan steun

De regering trekt ruim 1 miljard euro uit en vergoedt daarmee onder meer 20 cent per liter brandstof voor de chauffeurs. Ook zou elke vrachtwagen meer dan 1.000 euro compensatiegeld ontvangen. Toch was dit voor de initiatiefnemers van de staking niet genoeg. Zij gaven aan pas te stoppen met staken wanneer zij direct met de minister van Transport om de tafel kunnen en gehoord worden. Bovendien kondigde het platform aan vrijdagmiddag te staken voor het ministerie van Transport.

Toch een ontmoeting met de minister

In reactie hierop en om de nood in de Spaanse samenleving als gevolg van de staking zo snel mogelijk te verlichten, ontmoet minister Raquel Sánchez van Transport vrijdagmiddag vertegenwoordigers van het Platform. Dit nieuws komt na weken waarin de regering niet met ze wilde vergaderen. 

Financiële steun onvoldoende

De vervoerders die door het Platform vertegenwoordigd worden, vinden de hulpovereenkomst van ruim 1.000 euro per vrachtwagen onvoldoende. Gezien de druk die de regering voelt als gevolg van de al bijna twee weken durende mobilisatie is het standpunt veranderd. 

Op radio Onda Cero gaf minister Sánchez van Transport aan dat ze er geen probleem mee heeft om het Platform in haar kantoor te ontvangen. Dit, ondanks het feit dat de regering dat tot nu toe weigerde en de organisatie er zelfs van beschuldigde door extreemrechts bestuurd te worden.

Onderhandelingen gevoerd met gesprekspartners van sector

Daarop wees de minister er opnieuw op dat de onderhandelingen over transportsteun zijn gedaan “met de gesprekspartners van de sector, die als zodanig door de vervoerders zelf zijn gekozen”. 

Om 17 uur verwacht ze vertegenwoordigers van het Platform op haar ministerie om de inhoud van het akkoord toe te lichten, zo kondigde de minister aan in een interview op RTVE.

Demonstratie in Madrid

Ondertussen demonstreerden vrachtwagenchauffeurs in Madrid uit protest tegen het gebrek aan overheidssteun. “Wij zijn vervoerders, wij zijn geen terroristen” en “Minister treedt af”, zijn de twee slogans die het meest worden gezongen.

“We willen dat de regering naar ons luistert”

“We zijn niet extreemrechts, ik kom uit Vizcaya, met mijn vrouw, ik ben een linkse basiswerker”, legt Javier uit aan elDiario.es. “Wat we willen is gemakkelijk, dat de regering naar ons luistert”, voegt hij eraan toe.

Vooral tussenpersonen hebben baat bij steun

Oscar, een vrachtwagenchauffeur uit Jaen, bevestigt dat de overeenkomst van gisteravond niet ten goede komt aan de zelfstandigen. “Het kan niet zo zijn dat het ons meer kost om te werken dan we verdienen. Het probleem is dat vooral tussenpersonen baat hebben bij de hulp”.

Ivo vult aan dat het probleem de organisatie van de sector is. “Degenen die er gisteren waren, zijn de verenigingen, niet wij, degenen die een vrachtwagen hebben en rijden.” “Het probleem is dat ik een prijs afspreek, een ander biedt minder en krijgt het contract”, zegt een andere vrachtwagenchauffeur.

“Kruimels en fooien”

Manuel Hernández van het Platform voor verdediging van de belangen van de vervoerders over de weg vindt dat de door de regering aangekondigde overeenkomst bestaat uit “kruimels en fooien”. Daarom waarschuwt hij dat de staking door zal gaan tot de minister het Platform ontvangt.  

“We gaan door tot het einde, als ze ons niet ontmoeten, is het onmogelijk om tot overeenstemming te komen. Het is aan de minister om ons te bellen en te praten, zolang ze ons de rug blijft toekeren, werken we niet”, voegde Hernández toe.

Langetermijnoplossingen nodig

Tegelijkertijd lichtte een andere woordvoerder van het Platform op Cadena Ser toe dat de overeenkomst niet genoeg is omdat de sector geen geld wil dat door de belastingbetaler wordt betaald. In plaats daarvan willen ze langetermijnoplossingen voor de sector om levensvatbaar te zijn. 

Dit vind je misschien ook leuk