Dagelijks minder treinen tussen Málaga en Fuengirola

door admin
Dagelijks minder treinen tussen Málaga en Fuengirola

Na dagen van chaos heeft Renfe het besluit genomen om minder treinen te laten rijden op de twee lijnen van de lokale treindienst Cercanías in Málaga. Het gaat om een reductie van een derde van het aantal dagelijkse treinen op die route. De chaos werd veroorzaakt door het onverwachte schrappen van treinen uit de dienstregeling die tot nu toe als zeer frequent en betrouwbaar gold en waar ook veelvuldig gebruik van werd gemaakt. De Cercanías-lijn tussen Málaga en Fuengirola, die niet alleen stopt op de luchthaven van Málaga, maar ook in de de populaire kustplaatsen Torremolinos en Benalmádena, is wat passagiersaantallen de drukste lokale treinverbinding in heel Spanje. 

Volgens Renfe zal het probleem de komende maanden weer opgelost worden als een nieuwe lichting treinbestuurders met succes hun trainingen hebben afgelegd. Hoewel er nog geen garanties zijn gegeven dat dan ook de nu geschrapte diensten weer worden hervat. 

De laatste dagen ontstond de wanorde vanwege het onverwacht uitvallen van treinen. Met name toeristen die van de lijn gebruik maken om van hun hotel naar het vliegveld te reizen, raakten gedupeerd. Zo werden op woensdag 40 treinen geschrapt, waarvan 36 op de C1-lijn tussen Málaga en Fuengirola. Dit aantal staat voor een derde van het totaal aantal dagelijkse treinen op die route.

Waarom is er een tekort aan machinisten?

Het tekort aan machinisten bestond al langer, vanwege een groot aantal machinisten dat in een korte tijd met pensioen is gegaan. Vorige week werden nog eens twee machinisten overgeplaatst naar de AVE hogesnelheidstreindienst. Daarbij volgen nog een paar vertrekken vanwege het bereiken van de pensioenleeftijd in december. 

Volgens Renfe volgt de oplossing snel wanneer de meer dan 900 machinisten die nu op nationaal niveau in opleiding zijn de komende maanden aan het personeelsbestand toegevoegd worden. Dat biedt echter geen garantie dat de nu opgeheven diensten zullen terugkeren. 

Zelfs de burgemeester van Málaga heeft zich over het probleem uitgelaten en gaf aan verbaasd te zijn over het feit dat een overheidsbedrijf zoals Renfe niet vooruit heeft kunnen plannen om tekorten te voorkomen. Francisco de la Torre vreest dat de problemen bij de populaire treindienst het imago van de stad schade toebrengt. De trein wordt bovendien veelvuldig gebruikt door toeristen langs de kust om een dagje Málaga te bezoeken. De laatste halte bevindt zich midden in het centrum en bezoekers besparen zich zo een hoop gedoe om in een drukke stad op zoek te gaan naar parkeerplek en besparen bovendien op hoge parkeerkosten.

De landelijke overheid wijst als oorzaak van de problemen bij Renfe naar de vorige rechts-conservatieve regering. Ook al heeft de sociaaldemocratische regering al sinds 2018 het landsbestuur in handen, de bezuinigingen van hun voorgangers zouden ten grondslag liggen aan de tekorten. 

Dit vind je misschien ook leuk