Nieuwe transportstaking Spanje voorlopig van de baan

door admin
Nieuwe transportstaking Spanje voorlopig van de baan

Die wet, waarvan het ontwerp reeds is opgesteld, moet regelen dat vervoerders niet meer onder kostenniveau hoeven te werken. Miguel Barrero, woordvoerder van het platform in Córdoba, legde aan Diariodecordoba.es uit dat de vervoerders tijdens de bijeenkomst hoorden dat in het wetsontwerp staat dat het de sector verboden is onder de kostprijs van elke vracht te werken.

Wetsontwerp moet worden herzien

Wel voegde hij toe dat de gepresenteerde tekst nog moet worden herzien. Om dit goed te doen heeft het ministerie een werkgroep opgericht. Het platform maakt deel uit van deze werkgroep en daarom heeft het vertrouwen gesteld in de regering om er samen uit te komen. Bovendien zouden de deuren voor onderhandelingen sowieso gesloten zijn geweest als het platform zijn stakingsplannen had doorgezet.

Bij geen akkoord is nieuwe staking niet uitgesloten

Barrero benadrukt wel dat wanneer het ministerie niet ingaat op de wensen van deze beroepsgroep een nieuwe transportstaking niet uitgesloten is.

Deze nieuwe stakingsdreiging in het vervoer komt bijna drie maanden na de laatste transportstaking die een groot deel van het goederenvervoer in Spanje lamlegde. in veel delen van Spanje ontstonden bevoorradingsproblemen. Ook supermarkten kregen minder producten aangeleverd. Dat had hamstergedrag van consumenten tot gevolg waardoor in talloze supermarkten dagenlang de schappen leeg waren.

Pakket aan steunmaatregelen

Na deze mobilisatie bereikten de regering en de vervoerders een akkoord. Hierin was een pakket aan steunmaatregelen van 1 miljard euro opgenomen. Een van de meest opvallende maatregelen is de bonus van 20 cent per liter brandstof, evenals andere vormen van belastingsteun. Toch blijft de belangrijkste eis van de sector nog niet ingewilligd. Ze willen dat de regering verliesgevende werkzaamheden bij wet regelt en verbiedt.

Vanuit de sector wordt erop gewezen dat “de beslissing om met verlies te werken bij de transportondernemingen zelf ligt”. Die besluiten immers om een dienst aan een klant te verlenen tegen een reeds overeengekomen prijs.

Kwetsbare rol zelfstandigen in de sector

Het probleem is dat er tegenover grote bedrijven en vervoersorganisaties zelfstandigen staan ​​die door de grote concurrentie en om hun klanten en markt niet te verliezen, vaak gedwongen worden opdrachten aan te nemen die tegen het licht van de stijgende brandstofprijzen verliesgevend zijn.

Het platform vertenwoordigt 85% van de sector in Spanje. Ongeveer 7.500 freelancers met ongeveer 10.500 vrachtwagens zijn erin opgenomen. 

De andere transportorganisaties, zoals Fenadismer, dat in Córdoba wordt vertegenwoordigd door Usintra, vinden het voorlopig niet nodig om pressiemaatregelen te nemen, aangezien er een toezegging is om bovengenoemde wet voor 30 juli te hebben.

Dit vind je misschien ook leuk