Schooluitval in Spanje daalt tot historisch dieptepunt

door admin
Schooluitval in Spanje daalt tot historisch dieptepunt

Volgens gegevens van Eurostat bedroeg de schooluitval in Spanje in 2021 13, 3 procent. Dat is het laagste percentage sinds hierover gegevens worden verzameld. Toen in 1992 met meten werd begonnen, ging het nog om meer dan 40 procent van de Spaanse jongeren de tweede graad van het secundair onderwijs niet afmaakten. Tot 2009 bleef dit cijfer boven de 30 procent. Sindsdien is deze indicator jaar na jaar gedaald tot de huidige 13,3 procent.

Als de evolutie van het aantal dropouts in Spanje naast die van enkele andere Europese landen wordt gelegd, blijkt dat het pad van Spanje enigszins gelijk loopt met dat in Portugal en Italië. Ter vergelijking: de schooluitval in Nederland en België ligt een stuk lager met respectievelijk 5,3% en 6,7%.

Toch behoren, ondanks de grote verbetering van de laatste cijfers en de dalende tendens in schooluitval, de cijfers in Spanje nog bij de slechtste in de Europese Unie. Eind 2021 is het concreett gezien het op een na slechtste cijfer, achter Roemenië.

Schooluitval per regio

Als we tot slot naar de Spaanse regio’s kijken, springen de gemeenschappen in het zuiden van het land eruit. De schooluitval in Andalusië en Murcia is het hoogst met 17,7% en 17,3%. Het noorden van het schiereiland sluit de classificatie met de laagste schooluitval in Baskenland (4,8%) en Cantabrië (6,4%) toont het laagste percentage dropouts. 

Waarom hoge schooluitval in Spanje?

Verschillende factoren dragen bij aan schoolverlating in Spanje. Sociaal-economische factoren zijn daarbij van belang. Leerlingen uit gezinnen met lage inkomens stoppen eerder met school vanwege financiële beperkingen en de noodzaak om te gaan werken om hun gezin te onderhouden. Veel studenten die stoppen met school komen uit immigrantengezinnen en worstelen met de instructietaal. Dat kan het moeilijk maken om bij te blijven en ook gemotiveerd te blijven. Tot slot wordt het Spaanse onderwijssysteem vaak bekritiseerd omdat het niet flexibel en ouderwets is. Leerlingen moeten veel uit hun hoofd leren, en krijgen al vanaf jonge leeftijd veel huiswerk. Dit kan ertoe leiden dat ze niet de relevantie zien van wat ze leren en al vroeg afhaken vanuit een gebrek aan motivatie.

Bekijk ook: “Op Spaanse scholen is geen tijd om na te denken

Dit vind je misschien ook leuk