Spaanse reisbureaus eisen tweeëneenhalf miljoen euro terug van Ryanair

door admin
Spaanse reisbureaus eisen tweeëneenhalf miljoen euro terug van Ryanair

Daarnaast klaagt het platform van reisbureaus de Ierse prijsvechter aan voor de veroorzaakte problemen die ze hebben ondervonden tijdens het proces van de aanvragen tot de terugbetaling. Ook overwegen ze een extra aanklacht tegen de maatschappij in te dienen voor laster en gebrek aan respect jegens hen en misleiding en verspreiding van valse geruchten over hen.

Ryanair werd afgelopen zomer overspoeld met aanvragen tot terugbetaling van vluchten die door de pandemie geen doorgang vonden. De ‘low-cost’ maatschappij bood de gedupeerden in eerste instantie vouchers. Daar werd voor gekozen om geen geld uit te geven in een periode gekenmerkt door faillissementen en gebrek aan liquiditeit.

Zelfs de EU en verschillende regeringen verklaarden dat de klant het recht had op teruggave van geld. En het Spaanse Ministerie van Consumentenzaken stapte eerder dit jaar naar de rechter om zeventien vliegtuigmaatschappijen (waaronder Ryanair) aan te klagen over het gebrek aan informatie tijdens het proces van restitutieaanvragen.

De controverse wordt nog verder in stand gehouden omdat Ryanair verklaart negentig procent van de claims in een maand opgelost te hebben en dat een resterend deel van overige tien procent wordt geblokkeerd. Zo laat de maatschappij zich negatief uit over de reisbureaus door te verklaren dat zij de vluchtzoekers illegaal blokkeren om geen inkomsten te verliezen. Op hun beurt verklaart het platform van reisbureaus dat dit hele verhaal tegen hen gebruikt wordt zodat Ryanair zelf geen blaam treft. Ook zeggen de bureaus dat de vliegmaatschappij een rookgordijn om zich heen heeft opgetrokken van waarachter ze via hun communicatiekanalen de reisbureaus vals beschuldigen. Ondertussen is de communicatie door Ryanair volledig afgesneden. 

Ryanair bevestigt aan de Spaanse krant ‘el Confidential’ opnieuw haar uitlatingen over de reisbureaus en deelt bovendien een overzicht waarin een vergelijking is te zien van hun eigen ticketprijs met de prijzen zoals die online worden aangeboden op vluchtenzoekers en beweert daarbij dat de consument wordt bedrogen. Volgens de reisbureaus heeft Ryanair hiermee tot doel de klant direct naar de Ryanairwebsite te lokken om hun klantendatabase steeds groter te maken.                                

De prijsvechter wil niet reageren op de aanklacht van het platform omdat ze geen juridische uitspraken doet totdat er meer informatie bekend is.

Dit vind je misschien ook leuk