Zara presenteert AZ, de eerste collectie in het metaversum

door admin
Zara presenteert AZ, de eerste collectie in het metaversum

De kledingcollectie AZ kwam tot stand in samenwerking met het Zuid-Koreaans merk Ader Error, en is speciaal bestemd voor de chat- en game-app Zepeto. Het project is een knipoog naar Generatie Z, aangezien klanten die een van de te koop aangeboden kledingstukken kopen, hun eigen virtuele avatar kunnen hebben in het metaverse* (de volgende generatie van internet) met dezelfde kleding die ze in het echt hebben gekocht.

“De ontwerpen weerspiegelen de levensstijl van mensen van wie de persoonlijkheid wordt gevormd door gelijktijdige ervaringen in de echte en virtuele wereld”, legt het merk uit op zijn website.

Avatars aankleden

De collectie, die vanaf vandaag beschikbaar is op de website van het Spaanse merk, is ook te bezoeken op Zepeto, een platform en app waarmee gebruikers avatars kunnen genereren en denkbeeldige werelden kunnen creëren. Het is een voorbeeld van een metaversum. In deze virtuele wereld heeft iedereen een eigen avatar. Deze kunnen ze kleden en stylen zoals ze willen. Via hun avatar kunnen gebruikers vervolgens online spelletjes spelen of chatten met vrienden. Eerder ontwierpen ook al Ralph Lauren, Disney en Nike outfits voor de app.

AZ Collection van Zara, met unisex tinten en gekenmerkt door brede en comfortabele patronen, bestaat uit winterkleding met een casual stijl zoals broeken, jassen of sweatshirts. De stukken variëren van 199 euro voor een gewatteerde jas tot 39,95 euro voor een hoed.

FashionNetwork schrijft dat de AZ-collectie reflecteert over “het vermogen van taal om ideeën uit te drukken, nieuwe vormen van denken te laten ontstaan en nieuwe culturen te creëren”, met het alfabet als een “onuitputtelijke bron van creativiteit” – net zoals de levensstijlen van jonge mensen.

Ook voor ‘echte mensen’

Naast de virtuele avatars van bekende modellen die de collectie enkel in het metaversum en in video’s en foto’s visualiseren is ook een offline tegenhanger gelanceerd: de kledingcollectie voor ‘echte’ mensen die te koop is via de webshop van Zara en Ader Error en in geselecteerde winkels, waaronder in Nederland en Frankrijk.

Ader Error, gelanceerd in 2014, is een van de Koreaanse merken met de meeste projectie in het land, dat vooral een jong publiek heeft gewonnen.

Zara geen pionier 

Zara is niet de eerste in de modewereld die de virtuele wereld betreed. H&M lanceerde een virtuele kledingcollectie in de wereld van Animal Crossing, de videogame van Nintendo, en er zijn al andere merken die aanwezig zijn op het Zepeto-platform, zoals Gucci en Nike.

*Metaverse is het gehele netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes waarin de gebruikers, vaak door middel van avatars, interactief kunnen rondkijken en interageren. Het omvat alle virtuele werelden, augmented reality en speelt zich af op het internet.

Dit vind je misschien ook leuk