Brandstof gemaakt van olijvenpitten voor vliegtuigen vanaf Sevilla

door admin
Brandstof gemaakt van olijvenpitten voor vliegtuigen vanaf Sevilla

De 220 vliegtuigen zullen in totaal gezamenlijk 400.000 kilometer afleggen gebruik makend van deze brandstof. Dat is het equivalent van tien keer de wereld rond. Het gaat om een pilotproject van de Spaanse oliemaatschapij Cepsa. Die heeft een overeenkomst geformaliseerd met de luchthaven van Sevilla, zodat 220 vluchten een grote hoeveelheid ‘biobrandstof’ (SAF) gebruiken. 

Deze brandstof – gemaakt van olijvenpitten en ander plantaardig afval uit de olijvensector in Spanje – zal worden gebruikt voor alle vluchten van Air Europa, Air Nostrum, Iberia Express, Ryanair, Vueling en Wizz Air die vertrekken vanaf de luchthaven in Sevilla.

Deze hoeveelheid SAF is voldoende om een gemiddeld vliegtuig 400.000 kilometer te laten reizen. Dat is het equivalent van tien keer rond de wereld en voldoende om tussen de 400 en 500 vlieguren af ​​te leggen. De vliegtuigen die meedoen aan dit project, zullen dus 4,5% duurzame brandstof in hun tanks vervoeren. Dat is meer dan de doelstelling van 2% die de Europese Unie voor 2025 heeft vastgesteld.

Sevilla als Zuid-Europese hoofdstad van koolstofarm luchtvervoer

Dit is de eerste keer dat een SAF-levering van deze kenmerken is uitgevoerd in Spanje. Daarom kwalificeert Cepsa Sevilla als “de Zuid-Europese hoofdstad van het koolstofarm maken van het luchtvervoer”. Volgens het energiebedrijf voorkomt dit initiatief de uitstoot van meer dan 200 ton CO₂, het equivalent van het planten van meer dan 2.500 bomen.

Bekijk ook: Vanaf deze week kan vliegen van Spanje naar de VS een stuk groener

“Vanuit de luchtvaartsector herbevestigen we onze betrokkenheid om in 2050 netto nulemissie te bereiken. We zijn toegewijd aan het gebruik van de SAF, aangezien het effectief is in het verminderen van de CO₂-uitstoot. Bovendien is het een beschikbare oplossing die zonder enige aanpassing tot 50% kan worden gemengd met conventionele brandstof. Maar om het met succes te implementeren, is het noodzakelijk om de productie op te schalen zodat de brandstof toegankelijk en betaalbaar is”, bevestigde Javier Gándara, president van de Airlines Association, die aanwezig was bij de presentatie van het initiatief.

‘Groene transitie’ essentieel voor de luchtvaartsector

De ‘groene transitie’ is essentieel voor de luchtvaartsector, zowel om de ecologische voetafdruk te verkleinen als om de exponentiële stijging van de kosten van kerosine, de fossiele brandstof die door vliegtuigen wordt gebruikt, het hoofd te bieden. Daarnaast bevat het onlangs gepresenteerde pakket maatregelen van de EU, ‘Doelstelling 55’, een aantal klimaatmaatregelingen die de toerisme- en transportsector raken. Hieronder een nieuwe belasting op kerosine die luchtvaartmaatschappijen zou dwingen hun beleid te wijzigen.

De SAF 

De SAF kan op verschillende manieren worden geproduceerd, steeds weer door het gebruik van grondstoffen zoals gebruikte bakolie, non-food dierlijk afval of biologisch afbreekbaar afval van verschillende soorten industrieën. Om deze elementen om te zetten in energie, vindt de verbranding van organisch materiaal plaats door hernieuwbare energie te gebruiken.

Synthetische brandstof

Er is ook de mogelijkheid om ‘synthetische brandstof’ te maken, een resultaat van de scheiding van waterstof en zuurstof in water, die later wordt gebruikt om de geïsoleerde waterstof te combineren met CO₂ die uit de atmosfeer wordt opgevangen.

Dit vind je misschien ook leuk