Supermarktketen Mercadona zet de vijg weer op de kaart

door admin
Supermarktketen Mercadona zet de vijg weer op de kaart

Zelfs voor tal van dieren is de vijf onmisbaar. De vrucht ondersteunt meer diersoorten in het wild dan enig ander fruit. Meer dan 1200 soorten voeden zich met vijgen! Vogels, vleermuizen, primaten… er zijn milieuactivisten die zeggen dat als de vijgenbomen zouden verdwijnen, de wereld zou instorten.

Feitelijk is de vijf geen vrucht maar een omgekeerde bloem. Vijgenbomen bloeien niet zoals andere fruitbomen, maar hun bloemen groeien in een peervormige peul. Die vervolgens uitgroeit tot wat we kennen als een vijg.

Tegenwoordig is de vijg vooral populair om de heerlijke zoete smaak, als alternatief voor suiker. Een ware delicatesse. Zoet van smaak maar ook prima te combineren met hartige producten zoals rauwe ham of kaas. Ook is de vrucht ‘in trek’ vanwege de enorme hoeveel gerechten die je ermee kunt maken. Desondanks is de vijf jarenlang uit beeld geweest. Het goede nieuws is dat de belangstelling weer helemaal terug is. 

Binnenlandse vijgenconsumptie exponentieel gegroeid

De afgelopen drie jaar is de vijgenconsumptie in Spanje exponentieel gegroeid. Deels dankzij de grootste Spaanse supermarktketen. In 2020 besloot Mercadona zich nog harder in te zetten voor producten van eigen bodem. De Valenciaanse eigenaar en topman van de keten, Juan Roig, vulde zodoende de schappen met 850 ton aan ingekochte vijgen: 30% meer dan het jaar ervoor. Allemaal nationaal geproduceerd en geleverd door bedrijven uit de verschillende autonome regio’s. Vreemd genoeg zat er geen leverancier uit Extremadura tussen: de regio waar één op de drie vijgen wordt geteeld. Na de grootschalige inkoop en distributie in de supermarkten is de binnenlandse consumptie de afgelopen drie jaar exponentieel gestegen.  

De negende producent ter wereld

Met een jaarlijkse vijgenproductie van 25.000 ton neemt Spanje de negende plek in op de wereldwijde productielijst. Samen met Portugal en Griekenland is het de belangrijkste speler in de EU. Tegelijkertijd kan het nog lang niet tippen aan de productie van de echte grote jongens uit deze sector: Iran, Algerije, Egypte en Turkije.

Een delicaat product

Het succes van de vijgenteelt is erg weersafhankelijk. Zo houdt de vijg niet van regen en is de vrucht moeilijk lang vers te houden. Om deze reden is er in de vijgensector een zichtbare splitsing tussen de ‘verse vijg’ voor binnenlands gebruik en de gedroogde vijg, voor de internationale export. Niet zelden worden de vruchten dan voor een lange houdbaarheid in suikersiroop gedompeld. Ook worden siroop, vijgenjam, gekonfijt fruit en andere lekkernijen actief bereid uit de vrucht van de vijgenboom.

Hoge prijs weerhoudt de consument niet  

Het kan opmerkelijk genoemd worden dat een relatief duur product, waarvoor je rond de vijf euro per kilo betaalt, zo belangrijk is voor de supermarktketen. Het is onder meer de heerlijke zoete smaak en de belangstelling van topkoks die de vijg zo onverminderd populair maken. Ook lijkt de vijg te profiteren van een tijd waarin consumenten milieubewuster inkopen en duurzaamheid voorop stellen. Het feit dat de vijg elk seizoen weer uitverkocht is laat zien dat de client meer dan ooit bereid is diep in de buidel te tasten.

Dit vind je misschien ook leuk