‘Meegroeien met de Spaanse economie, zodra deze weer aantrekt’

door admin
'Meegroeien met de Spaanse economie, zodra deze weer aantrekt'

In het jaar 2000 richtte Bart van Dijk in Nederland het succesvolle online marketing adviesbureau Mediascope op. Voor zijn projecten werkte hij jarenlang intensief samen Tripolis Solutions. Eerder dit jaar vertrok Bart naar Barcelona om daar de Spaanse tak van dit bedrijf, dat zich volledig richt op e-maildiensten, op te zetten.

“De officiële lancering vond plaats in maart”, vertelt Bart enthousiast. Van een zekere angst vanwege de Spaanse crisis is bij hem op het eerste gezicht geen sprake. Op het tweede gezicht al evenmin. “Ook in Nederland is de situatie niet rooskleurig en ik denk dat ik in Spanje een manier heb gevonden om mee te groeien met de economie, zodra deze weer aantrekt.”

Tripolis Solutions Nederland werd opgericht in 1999. Het bedrijf is volledig gespecialiseerd in e-mail marketing software. Klanten als KPN, KLM, ABN AMRO, en de Telegraaf maken gebruik van de technologische oplossingen die Tripolis biedt. Toen Bart begin vorig jaar bij Tripolis de vraag dropte of er geen plannen waren voor uitbreiding richting Spanje, bleek board-member en investeerder Sebastian Kuntz hier inderdaad mee bezig te zijn. Bart twijfelde geen moment en stelde voor de Spaanse tak op zich te nemen. Een jaar later is Tripolis España een feit.

Sebastian en Bart werken nauw samen met EZ en in Spanje nam Bart voor een zakenpartnerscan contact op met Jasper van Dorrestein van het NBSO Barcelona. Op basis van het resultaat laat Tripolis España verder onderzoek verrichten om daadwerkelijk de resultaten om te zetten in nieuwe klanten.

‘Restaurants zonder kakkerlakken in de keuken’

“Het belastingstelsel in Spanje is voordelig en er zijn goedkope arbeidskrachten te vinden”, licht Bart zijn keuze toe. Maar dat is niet het enige. “Ik wil werken met drie proposities. Directe verkoop, een reseller network en we gaan op zoek naar ‘product replacements’. Wij zijn op zoek naar goede en betrouwbare resellers, ‘de restaurants zonder kakkerlakken in de keuken’ zal ik maar zeggen.” Hiermee doelt hij op bedrijven die hem een kijkje in hun ‘keuken’ bieden en niet met dubbele maten meten. Vaak mag je wel de balansen inzien, maar het gaat uiteindelijk om de continuïteit van de bedrijven.”

Barcelona Activa

Een instantie die hem ook een eind op weg heeft geholpen is Barcelona Activa, een gemeentelijke instantie die lokale ondernemers, start-ups, maar ook internationale bedrijven helpt. “Via hen wil ik in contact komen met incubators en startups. Die bedrijfjes willen wij ondersteunen met onze software en vanaf een bepaald aantal klanten gaan ze betalen.”

Hoewel hij door sommige vrienden en bekenden in Nederland wordt uitgelachen, omdat hij uitwijkt naar wat bekend staat als ‘crisisland’ Spanje, heeft Bart er alle vertrouwen in dat ze daar desondanks op zijn product zitten te wachten. “Het gaat om een innovatief systeem, waarbij je nieuwsbrieven altijd actueel blijven en dat is de toekomst.”

NBSO

De campagne ‘Kansen in de Crisis’ is een initiatief van hetNetherlands Business Support Office in Barcelona (NBSO) om getuigenissen van Nederlandse ondernemers, die juist aan de crisis in Spanje hun commerciële bestaansrecht te danken hebben, onder de aandacht te brengen van anderen die wel willen, maar nog teveel aarzelen om de stap te zetten. Aan de campagne, die nog steeds loopt, werken ook communicatiebureau Jacobs&VisKim Brink enMarije Drenth mee. InSpanje.nl plaatst met toestemming van NBSO elke week een aflevering om een bijdrage te leveren aan de verspreiding van de positieve boodschappen van deze Nederlandse ondernemers in Spanje.

Dit vind je misschien ook leuk