Seat viert 30e verjaardag van de Ibiza

door admin
Seat viert 30e verjaardag van de Ibiza

Nu, in 2014, zijn er zo’n 5 miljoen Ibiza’s geproduceerd en is de wagen niet meer weg te denken uit het Spaanse straatbeeld. Waar de hatchback in de beginjaren als leuk alternatief voor de gevestigde orde (o.a. VW Polo) gold, is het langzamerhand zelf tot die gevestigde orde toegetreden.

Spaanse namen

Nadat Seat een aantal jaren Fiat modellen (o.a. de Panda) onder licentie had geproduceerd kwam het in 1984 met een compleet eigen en onafhankelijk model; de Seat Ibiza. Tijdens de grote autoshow in Parijs dat jaar werd deze gepresenteerd aan het grote publiek.

Met de naamgeving van het model werd een traditie voortgezet. Waar de Seat-variant op de Fiat Panda al naar het plaatsje Marbella werd vernoemd, kreeg dus ook de Ibiza de naam van een Spaanse plek. Hierop volgden onder meer de Córdoba, León en Toledo.

Op dit moment is de Seat Ibiza goed voor 40% van de totale Seat autoproductie en wordt nog altijd veel verkocht in Spanje en daarbuiten. In 2013 werden over de hele wereld ruim 150.000 Ibiza’s verkocht, waarvan 20.000 in Spanje. De populariteit van de auto is niet alleen terug te zien op straat, ook op verkoopsites als Autoscout24 wordt de auto veel verhandeld. Hier zijn Ibiza’s uit alle generaties terug te vinden, van de allereersten uit 1984 tot de meeste recente modellen van afgelopen jaren.

Vier generaties

Om het dertig jarig bestaan goed te vieren presenteerde Seat onlangs de Ibiza FR Dynamic. Maar liefst vier generaties gingen deze editie voor. Het eerste model uit 1984 heeft, met tussendoor enkele aanpassingen, wel zeven jaar stand gehouden. Nadat de auto uitgeroepen werd tot officiële auto van de Olympische Spelen in Barcelona werd het tijd voor een nieuwe generatie. Deze werd geïntroduceerd in 1993, en kreeg motoren van Volkswagen.

In de opvolgende jaren werden diverse actiemodellen aan de lijn toegevoegd, waaronder de Ibiza S, Conga en Copa. Deze modellen bevatten een kleine facelift met een licht aangepaste neus. Na een aantal rigoureuze aanpassingen aan het model in 1999 werd het in 2002 tijd voor de derde generatie. Deze had een ronder uiterlijk en moest ook andere doelgroepen aanspreken dan alleen jongeren, de voornaamste doelgroep van de vorige generatie. In 2008 werd de vierde generatie Ibiza op de markt gebracht. Deze vertoonde veel overeenkomsten met de eerder geïntroduceerde Bocanegra en kwam zowel in een driedeurs als vijfdeurs versie. 

Social media actie

Om Seat liefhebbers en consumenten te betrekken bij het jubileum heeft het merk een opvallende ‘remake photography’ campagne opgestart. Op de Facebook pagina van het merk wordt volgers gevraagd om een oud kiekje uit het verleden te herproduceren. De opzet is om deze foto in precies dezelfde setting te nemen, met dezelfde mensen, achtergrond en attributen van nu. Uiteraard mag ook een nieuwe Ibiza niet op de foto ontbreken.

Dit vind je misschien ook leuk