Laatste wijzigingen Spaanse Apk-keuring in werking

door admin
Laatste wijzigingen Spaanse Apk-keuring in werking

De APK heet in het Spaans Inspección Técnica de Vehículos (ITV) en is verplicht voor alle gemotoriseerde voertuigen die van de openbare weg gebruik maken.

De belangrijkste verandering in de keuring is de controle van de on-board diagnostics (OBD). OBD verwijst naar het voertuigmanagementsysteem en de interface voor het uitlezen van informatie van verschillende delen van het voertuig. Alleen auto’s die gebouwd zijn na 2006 zijn verplicht om deze nieuwe test te ondergaan.

De autowereld valt van de ene ontsteltenis in de andere. Eerder waren er al geschillen over dieselauto’s en de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP). WLTP is een nieuwe meetprocedure voor auto’s. Deze is in het leven geroepen om een realistischer beeld te scheppen van brandstofverbruik, CO2-uitstoot en uitstoot van andere verontreinigende stoffen.

De keuringstations zijn nu verplicht om OBP-leesapparatuur te gebruiken voor alle auto’s die na 2006 zijn gebouwd.

Roetfilter

Een roetfilter is een filter dat op een auto met een dieselmotor aangebracht kan worden. Nieuwe roetfilters vangen 30 tot meer dan 95% van het schadelijke roet op. Roetdeeltjes uit dieselauto’s vervuilen de lucht en zijn schadelijk voor de gezondheid. Vanaf nu zullen roetfilters extra worden gecontroleerd. Dit geldt ook voor auto’s met een ingebouwd SCR-systeem. SCR is een technologie die gebruik maakt van een uitlaatsysteem op basis van ureum (DEF) en een katalysator om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) aanzienlijk te verminderen.

Naar verwachting zullen deze nieuwe tests niet resulteren in een enorme toename van afgekeurde auto’s.

OBD-test

De nieuwe OBD-test is een aanvulling op de tot nu toe uitgevoerde emissietest. Een ander woord voor emissie is uitstoot of uitgifte. De verplichte emissietest is van toepassing bij zowel diesel, benzine als hybride auto’s.

De test kan alleen detecteren of er een storing in het systeem zit of dat het systeem is losgekoppeld. Sommige automobilisten hebben namelijk het systeem losgekoppeld om het brandstofverbruik te verminderen, dit ten koste van het milieu.

Wanneer een voertuig de OBD-test niet doorstaat zal het voertuig worden afgekeurd en is het niet nodig om de emissietest uit te voeren.

Eigenaren van auto’s die worden onderhouden in een goed uitgeruste werkplaats zullen zich geen zorgen hoeven te maken, omdat deze garages over de juiste apparatuur beschikken om de gegevens uit te lezen.

Prijs

De extra OBD-test zal geen prijsstijging voor de keuring tot gevolg hebben en nauwelijks extra tijd in beslag nemen. Het aansluiten van de kabels op de motor en het uitlezen van de gegevens zal nog geen 2 minuten in beslag nemen.

Andere wijzigingen

Een andere wijziging, die al enige maanden geleden is ingegaan, is de flexibelere keuringsdatum. Het is nu mogelijk om tot een maand voor de datum van overschrijding van de keuringsdatum al het voertuig te laten keuren. De oorspronkelijke keuringsdatum wordt aangehouden voor de volgende controle.

Als een voertuig is afgekeurd, hoeft deze niet herkeurd te worden bij hetzelfde station. De keuring kan op ieder goedgekeurd station worden uitgevoerd.

Dit vind je misschien ook leuk