Ook Spaanse kerstloterij heeft te lijden door coronapandemie

door admin
Ook Spaanse kerstloterij heeft te lijden door coronapandemie

Hoewel veel mensen in deze economische crisis misschien juist een gokje zouden wagen, lukt het de loterijverkopers dit jaar niet de ruim 145 miljoen loten te verkopen. In de maanden juli tot en met september daalde de verkoop van loten met 30 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit maakte de organisatie voor loterijkantoren Anapal bekend. Voorzitter Manuel Iborra verwacht de komende maanden eenzelfde trend.

Verkoop aan groepen is gehalveerd

De zwaarste klap valt bij de verkoop van loten aan verenigingen en groepen, met 50 procent minder omzet. Die zijn normaliter goed voor 1.200 miljoen euro omzet voor de Spaanse staatsloterij. Organisatoren van dorpsfeesten, schoolreizen of verenigingen kopen loten om ze tegen een iets hogere prijs door te verkopen, om zo geld in de kas te krijgen. Door de pandemie gingen die feesten en reizen niet door en zijn veel clubacties weggevallen. Sinds iedereen thuis werkt is bij bedrijven en groepen collega’s de animo om samen loten te kopen eveneens zo goed als verdwenen.

Losse verkoop een kwart lager

Ook het in het water gevallen toeristenseizoen was slecht voor de loterijverkopers. Toeristen kopen vaak een kerstlot tijdens hun vakantie, maar dit jaar zagen de loterijloketten in steden als Madrid, Barcelona, Valencia en Málaga hun omzet met een derde verminderen. In trekpleister Alicante ligt de verkoop zelfs 40 procent lager dan normaal. Een deel van de losse verkoop neemt de horeca voor zijn rekening, maar wanneer een bar gesloten is of mensen er minder vaak komen gaan er ook minder loten over de balie. De losse verkoop van loterijbriefjes ligt hiermee een kwart lager dan vorig jaar.

Loterijkantoren in de rode cijfers

Voor de sector is deze situatie ‘zeer zorgwelijk’, zo geeft Iborra aan. Ongeveer een derde van de loterijkantoren zit in de rode cijfers. Veel personeel zit nog steeds thuis met een tijdelijke ontslagregeling. Anapal wil praten met het Spaanse staatsloterijbedrijf over financiële ondersteuning. Geld is nodig om het personeel weer te kunnen inhuren. Daarnaast hoopt men op een vergoeding voor de marketingcampagne voor de Kerstloterij die Anapal heeft laten maken. Tot slot moeten de marges op de verkoop van kerstloten omhoog. Deze zijn al 16 jaar niet veranderd.

Volgens Manuel Iborra is het verlies op de kerstloterij nog maar het begin. ‘Wanneer het alleen om de Kerstloterij zou gaan, zou het drama beperkt blijven, maar daarna komt nog de Driekoningenloterij, el Niño.’ De Kerstloterij vormt de aftrap van het loterijseizoen dat eindigt in maart met de trekking op vaderdag. ‘Als die hele reeks in het water valt, zijn we verloren.’

Dit vind je misschien ook leuk