Open brief Spaanse wetenschappers tegen ‘pseudowetenschap die doodt’

door admin
Open brief Spaanse wetenschappers tegen 'pseudowetenschap die doodt'

Het gaat om de 41-jarige Rosa. In februari 2014 ontdekte ze een knobbeltje in haar borst. Ze koos direct voor het alternatieve circuit in plaats van een medishe behandeling. Niet lang daarna was de tumor vier keer groter. Binnen een jaar was de kanker uitgezaaid en twee jaar later overleed Rosa in volgens haar familie zeer pijnlijke omstandigheden.

In juli 2014 overleed de 21-jarige student Mario Rodríguez na het opgeven van zijn leukemie-behandeling in een regulier ziekenhuis om deze te vervangen voor een therapie gebaseerd op vitamines die hem was geadviseerd door een healer. Zes maanden later was hij dood. Voordat hij overleed zei had hij tegen zijn vader gezegd: ‘Pa, ik heb een fout gemaakt’. Zijn vader klaagde de ‘expert in natuurlijke en orthomoleculaire geneeskunde’ die Mario behandelde aan. Een rechtbank in Valencia oordeelde in februari 2016 dat de ‘pseudo-dokter vervolgd zou moeten worden voor het pretenderen de kanker met zijn aanbevelingen te kunnen genezen’.

De brief

Voor Rosa en Mario kwam er geen tweede kans, maar volgens de ondertekenaars van de open brief kan de Spaanse samenleving nog steeds op tijd zijn om van zijn fouten te leren. ‘We delen Rosa’s verhaal in de hoop dat het andere onnodige overlijdensgevallen zal voorkomen’, zo zei Rosa’s zus. ‘Als homeopathie geen kanker geneest, zouden artsen die als homeopathische artsen werkzaam zijn onder grotere controle moeten staan van autoriteiten’.

Meer gevallen

Artsenverenigingen ontvingen rapporten van andere gevallen van mensen die in gelijksoortige omstandigheden overleden nadat ze weigerden een medische behandeling te ondergaan. Het gaat om zaken die de meest uiteenlopende families betreft met verschillende achtergronden en afkomstig uit verschillende delen van Spanje. Bepaalde thema’s keren steeds terug en dat is het gebruik van homeopathie door de patiënt.

Bovengenoemde gevallen dreef een groep van 400 personen werkzaam in de gezondheidszorg en daaraan gerelateerde wetenschap ertoe aan een open brief te sturen aan de Spaanse minister van Gezondheidszorg, Luisa Carcedo. Met hun brief eisen ze een strakker optreden tegen pseudowetenschap.

‘Pseudowetenshap doodt’

‘Laten we duidelijk zijn: pseudowetenschap doodt’, zo begint de brief in niet mis te verstane woorden. ‘In sommige gevallen, zoals dat van Mario Rodríguez, hebben we te maken met mensen die geen arts zijn, maar die wel straffeloos werken in centra die de voorschriften voor gezondheidscentra schenden. In andere gevallen, zoals dat van Rosa, gaat het om erkende beoefenaars wier acties ook bekend zijn bij medische verenigingen; laatstgenoemde staan deze beoefenaars toe ernstig zieke patiënten te mislijden, wat in het beste geval tot teleurstelling leidt en tot de dood in het slechtste geval’, zo staat te lezen in het document dat wordt gesponsord door verschillende wetenschappelijke en patiëntenverenigingen in Spanje, waaronder de Vereniging voor Bescherming van Patiënten tegen Pseudowetenschappelijke Therapieën (APETP), de Spaanse Groep van Kankerpatiënten en de ARP-Maatschappij ter Bevordering van het Kritisch Denken.

Homeopathie ‘helpt iets’

Een recent uitgevoerd onderzoek van de Stichting voor Wetenschap en Technologie (Fect) toont dat de helft van alle Spanjaarden gelooft dat homeopathie op zijn minst ‘iets’ helpt. Dit geloof wordt gestimuleerd door het feit dat homeopathische producten soms door artsen worden voorgeschreven en te koop zijn bij apotheken en zodoende door autoriteiten beschouwd worden als geneesmiddelen.

Regelgeving vormt gezondheidsrisico

Ondertussen zou de Spaanse regering in Brussel alarm hebben geslagen over het feit dat ‘er sterfgevallen van kankerpatiënten zijn geweest die wetenschappelijk bewezen behandelingen weigerden ten gunste van homeopathische producten, zo blijkt uit een rapport van het ministerie van Gezondheidszorg. Volgens Spanje vormt de huidige regelgeving op dit gebied een ‘gezondheidsrisico’.

Plaag

In de brief: ‘Minister, dit probleem kan niet enkel in Europa worden opgelost, zoals u recent suggereerde, omdat het veel verder gaat dan homeopathie alleen. Het vereist ook oplossingen in Spanje, door de wet te versterken, door nieuwe wetten in te voeren en door het beschermen van de rechten van patiënten en hun families. Het kan worden opgelost door het bevechten van iets dat een plaag aan het worden is die de wortels van het Spaanse gezondheidssysteem aantast.’

Homeopathische producten weg uit apotheek

De ondertekenaars eisen actie tegen erkende artsen ‘die inbreuk maken op de medische ethische code met toestemming van hun medische verenigingen die hen pseudotherapieën laten aanbieden. Men wil eveneens dat authoriteiten optreden tegen ‘niet-professionelen die publiekelijk, klaarblijkelijk en notoir de wetgeving van gezondheidscentra overtreden’. Een derde verzoek betreft nieuwe wetgeving of overzicht om de verkoop van homeopathische producten in Spaanse apotheken te voorkomen.

Dit vind je misschien ook leuk