Deze Spaanse waterstoftrein wil revolutie in het vervoer ontketenen

door admin
Deze Spaanse waterstoftrein wil revolutie in het vervoer ontketenen

De trein rijdt op energie die wordt verkregen uit brandstofcellen dankzij een chemische reactie. De Spaanse treinfabrikant Talgo heeft de steun van Repsol om de productie in Spanje te leiden. Het bedrijf is belast met het ontwerp en de fabricage van de trein, terwijl de multinationale energiemaatschappij Repsol de infrastructuur en de logistieke middelen levert. De energiemaatschappij heeft een waterstoffabriek in het Spaanse Cartagena om de grondstof te leveren.

Hoe werkt de waterstoftrein?

De trein is in staat hernieuwbare waterstof te vervoeren in tanks. Brandstofcellen zetten de waterstof om in elektriciteit en water, op die manier wordt de waterstof opgeslagen in batterijen of lithiumbatterijen die de locomotief voeden. In principe kan dit transportmiddel de nodige elektriciteit produceren zonder het milieu te vervuilen, omdat het slechts een spoor van stoom en water achterlaat.

Waterstof vermindert de ecologische voetafdruk

Het is belangrijk te vermelden dat waterstof hernieuwbaar is, het wordt geproduceerd zonder CO₂-uitstoot van wind- of zonne-energie, het is een emissievrij alternatief en vermindert de koolstofvoetafdruk.

Doelstellingen

De doelstellingen zijn om de mobiliteit in Spanje te verbeteren en gebruik te maken van niet-geëlektrificeerde spoorlijnen. De Spaanse krant La Vanguardia geeft aan dat ‘deskundigen schatten dat elke kilometer te elektrificeren spoor gemiddeld een half miljoen euro zou kosten’. Er zou met de Vittal One geen mankracht nodig zijn om de trein in Spanje te kunnen laten rijden. De trein zal rijden op secundaire trajecten met verbindingen tussen Spaanse steden, waar waterstof zal worden getankt op niet-geëlektrificeerde trajecten.

Talgo heeft in oktober 2021 een succesvolle proef uitgevoerd. Emilio García, directeur Innovatie van Talgo, verklaarde in Crónica Vasca dat zij de tests hadden doorstaan in omstandigheden die vergelijkbaar zijn met die van echt gebruik. El Confidencial meldt dat ‘het nationale waterstofcentrum de waterstoftanks, brandstofcellen en batterijen, die deze zomer op de trein zelf zullen worden getest, al heeft getest’. De Vittal One zou oorspronkelijk in maart van dit jaar de eerste voorbereidende tests ondergaan, maar deze zijn niet doorgegaan door een gebrek aan materiaalaanvoer en transportproblemen in de afgelopen maanden. 

En dit is de ambitie van de Spaanse regering

De Spaanse regering wijst erop dat ‘er nationale doelstellingen worden vastgesteld voor de bevordering van hernieuwbare waterstof in 2030 en dat op basis van deze doelstellingen een visie wordt ontwikkeld voor 2050, wanneer Spanje klimaatneutraal moet en over een elektriciteitssysteem zal moeten beschikken dat voor 100% hernieuwbaar is’. Over acht jaar wil Spanje twee commerciële treinlijnen hebben die rijden op hernieuwbare waterstof.

Dit vind je misschien ook leuk