Vanaf juli hebben alle nieuwe auto’s in Spanje snelheidssysteem ISA nodig

door admin
Vanaf juli hebben alle nieuwe auto's in Spanje snelheidssysteem ISA nodig

De ISA-technologie geeft informatie aan de chauffeur en heeft interactie met het voertuig. Het Algemene Directoraat Verkeer (DGT) waarschuwt dat het vanaf juli 2022 verplicht zal zijn om het Intelligent Speed ​​​​System (ISA, voor zijn acroniem in het Engels) in auto’s te installeren. De implementatie is van toepassing op alle nieuwe voertuigen die vanaf volgende maand worden goedgekeurd, evenals op de nieuwe voertuigen die vanaf 2024 worden verkocht.

Bekijk ook: Wat verandert er met de nieuwe verkeerswet in Spanje?

Met dit snelheidscontrolesysteem wil de DGT verkeersongevallen, een van de belangrijkste doodsoorzaken in Spanje, terugdringen. Zo willen ze tot 25.000 doden en meer dan 140.000 ernstige verwondingen voorkomen, naast het terugdringen van de klimaatverandering of het verminderen van de slechte luchtkwaliteit. Met dit systeem zijn snelheidsovertredingen verleden tijd.

Niet alleen waarschuwing, ook vertraging

De European Transport Safety Council (ETSC) richt zich op snelheid als een van de belangrijkste oorzaken van ongevallen en de gevolgen daarvan. De instelling stelt daarom voor dat technologie regelt dat bestuurders zich aan de huidige limieten houden.

Het ISA-systeem verbindt de Adaptive Cruise Control (ACC) via software met het signaalherkenningssysteem en regelt zijn positie op de weg in verhouding tot de snelheidslimiet die op elke sectie geldt. De technologie helpt bestuurders die limieten altijd te respecteren. Het geeft bovendien informatie door aan de bestuurder en heeft interactie met het voertuig. Het waarschuwt niet alleen, maar beperkt ook automatisch de snelheid van het voertuig.

Hoe komt de informatie bij de chauffeur terecht?

Het voertuig maakt gebruik van camera’s, radar en GPS in combinatie met een digitale kaart. Het is gekoppeld aan het signaalherkenningssysteem om de snelheidslimiet van elke sectie op de weg te detecteren en deze via de instrumenten grafisch aan de bestuurder te communiceren. Die ziet dan op elk moment de geldende snelheidslimiet op het weggedeelte waar hij of zij zich bevindt.

Wat is het verschil met Speed ​​Limiter?

In tegenstelling tot de Limiter past het ISA-systeem zich automatisch aan de limiet aan die van toepassing is op elk van de weggedeelten. Het staat niet toe dat de bestuurder over die limiet heen gaat. Bij de Limiter stelt de bestuurder de snelheidslimiet zo in dat hij een waarschuwing ontvangt en in smomige gevallen inwerkt op de motorregeleenheid.

Voordelen van de ISA

ISA past autonoom de maximumsnelheid aan van een voertuig aan de geldende beperkingen op elk weggedeelte. Het resultaat is dat de bestuurder niet verder kan accelereren dan is toegestaan. Hiermee voldoet hij of zij dan altijd aan de vastgestelde limieten ook als hij of zij even niet kan opletten. 

Geavanceerde pechhulpsystemen

Volgens het DGT-bericht maakt dit apparaat deel uit van een van de acht Advanced Driving Assistance Systems (ADAS) die verplicht zullen worden in nieuw geproduceerde auto’s op de Europese markt. Naast ISA worden in juli nog zeven andere systemen verplicht in nieuwe auto’s, zoals de achteruitrijcamera met dwarsverkeersdetectie, noodremming, onvrijwillige rijstrookwisselwaarschuwing en een vermoeidheidsdetector…

Aantal verkeersdoden terug tot nul is het doel

Deze systemen maken deel uit van het “Vision Zero”-programma. Hiermee wordt naar verwachting het aantal doden door ongevallen binnen de Europese Unie in 2050 tot nul teruggebracht. 2022 is de eerste fase. De daaropvolgende jaren worden andere seriesystemen geïntegreerd. Deze nieuwe maatregel rond het ISA-systeem heeft uiteraard geen betrekking op modellen die al voor juli 2022 zijn geregistreerd.

Dit vind je misschien ook leuk