Bijna 9 miljoen voertuigen rijden rond in Spanje zonder geldige ITV keuring

door admin
Bijna 9 miljoen voertuigen rijden rond in Spanje zonder geldige ITV keuring

Het gaat om 8.949.519 voertuigen, onderverdeeld in 4.171.227 auto’s, 3.242.570 vrachtwagens en bestelwagens en 1.535.722 motorfietsen. Dat betekent volgens Aeca-ITV dat de verzuimcijfers in de keuring van voertuigen niet wordt verlaagd. De gegevens hierover worden sinds 2021 geregistreerd.

De vereniging verklaart dat er altijd bestuurders zijn die hun voertuig niet laten keuren omdat ze er gewoonweg niet aan denken. Toch is er een groot aantal dat besluit niet naar een van de keuringsstations te gaan omdat ze weten dat ze hun voertuig niet gekeurd krijgen vanwege de slechte staat waarin hun voertuig zich bevindt. Of omdat ze de reparatiekosten niet willen of kunnen betalen. Zo lopen ze bewust het risico dat ze een voertuig besturen dat zich in slechte staat bevindt, niet veilig is en waarmee het risico op het krijgen van een verkeersongeval toeneemt. 

Bovenstaande feiten vallen ook samen met een periode waarin het aantal verkeersongevallen en de ernst van de gevolgen is toegenomen. Volgens cijfers van de Spaanse verkeersdienst DGT hebben zich in de eerste helft van 2022 14% meer dodelijke verkeersongevallen voorgedaan dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar.

In totaal zijn er van 1 januari tot 30 juni 487 ongevallen met dodelijke afloop geregistreerd op de Spaanse wegen. In dezelfde periode van 2021 waren dat er 418. Al moet hierbij worden vermeld dat vorig jaar in die periode nog reisbeperkingen golden vanwege het coronavirus. Daarnaast zijn vanaf 1 juni de maatregelen in het ITV aangescherpt.

Al deze ongekeurde voertuigen rijden rond op de Spaanse wegen zonder aan de veiligheidsnormen te voldoen. Vaak zal het om kleine gebreken gaan, maar die kunnen ook ernstig of zeer ernstig zijn. Volgens DGT-statistieken (met gegevens uit 2020) was 33% van de bestelauto’s en vrachtwagens van minder dan 3.500 kilo die betrokken waren bij verkeersongevallen met slachtoffers de ITV niet gepasseerd. Voor personenauto’s ging het om 17%.

De boetes die DGTITV oplegt aan bestuurders die niet aan de keuringsregels voldoen omvatten vier mogelijke situaties:

1. Verlopen ITV. De boete voor het hebben van een voertuig zonder geldige ITV (in omloop of geparkeerd, hetzij op straat of in een garage) is 200 euro.

2. Circuleren in voertuig met gebreken. Rijd je rond in een voertuig dat ernstige gebreken vertoont waarmee het alleen naar een garage kan, dan volgt een boete van 200 euro. De eigenaar van het voertuig is verplicht het binnen een termijn van maximaal twee maanden te laten repareren en opnieuw te laten keuren.

3. Rondrijden met een afgekeurd voertuig (negatieve ITV): Blijven circuleren met zeer ernstige gebreken kan een boete opleveren van 500 euro. Het voertuig kan in dit geval het ITV-station alleen verlaten met een wegsleepbedrijf. De maximale termijn voor de tweede beoordeling is twee maanden.

4. Rijden zonder ITV-sticker: Op basis van het Algemeen Voertuigreglement moet de ITV-sticker in de rechterbovenhoek van de voorruit worden geplaatst -van binnenuit gezien-. Dat bevestigt dat de technische beoordeling is geslaagd en vormt een aanvulling op de ITV-inspectiekaart. Doe je dit niet dan volgt een sanctie van 80 tot 100 euro, zonder aftrek van punten. 

Termijnen voor keuring van voertuigen in Spanje

De eerste technische keuring moet vier jaar na de inschrijving van een auto plaatsvinden. Vanaf dat moment moeten personenauto’s tussen de vier en tien jaar de keuring elke twee jaar doorstaan ​​en vervolgens jaarlijks uitvoeren.

Bij motorfietsen wordt na de periode van vier jaar (drie in het geval van bromfietsen) de keuring wordt voor onbepaalde tijd tweejaarlijks. Na de eerste controle wordt op de keuringskaart aangegeven op welke dag de volgende controle moet plaatsvinden.

De keuring kan worden gedaan gedurende de 30 dagen voorafgaand aan de verloopdatum.

Gekeurd voertuig redt levens

Een ander cijfer dat tijdens de presentatie van het onderzoek naar voren kwam, is dat 5% van de ongevallen in Spanje wordt veroorzaakt door de staat waarin het betreffende voertuig zich bevond. Zo werden dankzij de ITV 15.641 verkeersongevallen, 13.110 gewonden en 148 doden vermeden. Die cijfers vertegenwoordigen bovendien een besparing van 395 miljoen euor. 

En, rekening houdend met de betrokkenheid van auto’s zonder deze keuring op orde te hebben, zouden als ze deze hadden doorstaan, 13.517 ongevallen, 11.643 gewonden en 146 doden zijn bespaard. Alles, met een economische impact van 370 miljoen euro.

Ben je verzekerd als je rondrijdt zonder ITV?

Rijden zonder ITV of met een verlopen ITV is niet alleen onverantwoord en kan onze veiligheid en die van andere bestuurders en voetgangers in gevaar brengen en je een boeten opleveren als je ‘gepakt’ wordt. Maar hoe zit het met de verzekering?  

De ITV is de enige formule waarmee wordt bepaald of je voertuig aan de juiste technische voorwaarden voldoet om de weg op te gaan. Dus is het logisch dat de dekking van je verzekering verandert als je zonder dit document rondrijdt. Krijg je dan ook nog een ongeval, dan stapelen de problemen zich op. Zeker als jij de schuld van het ongeval krijgt.

In dat geval oefent de verzekeraar haar burgerlijke aansprakelijkheid uit en vergoedt de andere betrokkenen die schade hebben geleden. Zelf ben je dan echter niet gedekt voor schade aan je voertuig. Bovendien kan je verzekeraar bij jou het bedrag claimen van de vergoeding die het aan andere betrokkenen heeft betaald. 
 
Wanneer je zonder geldige ITV circuleert en je geen schuld hebt aan het ongeval, kan de verzekeraar van de veroorzaker van het ongeluk de schade dekken. Het is wel heel waarschijnlijk dat je verzekeraar geen wettelijke dekking toepast en je dus zonder deze dekking zit.

In beide gevallen zul je de boete krijgen voor het rijden zonder ITV. 

Dit vind je misschien ook leuk