Nieuw fietspad in het centrum van Alicante

door admin
Nieuw fietspad in het centrum van Alicante

Het anderhalve kilometer lange pad verbindt het centrum met Altabix en oogste zowel lof onder de gebruikers als kritiek van andere weggebruikers. Die kritiek betrof de files die deze eerste dagen tijdens de spits zijn ontstaan aangezien in het midden van de avenue een rijstrook is verwijderd en de maximumsnelheid op de resterende rijstroken is verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur. 

Bekijk oko: Video vol drugs, seks en vandalisme toont “ramp” aan in centrum van Alicante

De wethouder van Mobiliteit, Esther Díez, verzekerde, gesteund door de wijk Altabix en de lokale bedrijvenvereniging, dat met deze fietsinfrastructuur “de vrijheid van de mannen en vrouwen van Elche om hun vervoermiddel te kiezen, is gegarandeerd. Die vrijheid hadden voorheen alleen bestuurders van motorvoertuigen.

“Totale ramp”

Even daarvoor werd door de conservatieve volkspartij PP het nieuwe fietspad en het achterliggende mobiliteitsbeleid omschreven als een “totale ramp” omdat het “politierapporten en de impact op het verkeer negeerde”.

Overtuigd van succes

Ondanks deze afwijzing van de transformatie van de Avenida de Alicante is het departement van Mobiliteit, in handen van Compromís, ervan overtuigd dat de fietsring een succes zal worden. In totaal wordt tien kilometer fietspad aangelegd tijdens dit mandaat om de stad op het gebied van “milieukwaliteit en vriendelijke stedelijke omgevingen” andere benchmarksteden nadert.

Aantal motorvoertuigen moet omlaag 

De wethouder argumenteerde dat buiten de spitsuren, die samenvallen met de start of het einde van de scholen of kantooruren, het verkeer in deze belangrijke verkeersaders van Alicante nog steeds soepel verloopt. Volgens Díez is de gemeentelijke doelstelling bovendien om het aantal voertuigen dat door dit gebied rijdt verder te verminderen.

Meer veiligheid voor fietsers is het doel

De werken aan het nieuwe fietspad, met een kostprijs van 358.000 euro zijn in juni van dit jaar begonnen en zijn uitgevoerd binnen de gestelde termijnen. Het fietspad is tussen de 2,5 en 3 meter breed, is gescheiden van motorvoertuigen en ligt in het midden van de weg om de veiligheid van fietsers te verbeteren.

Bekijk ook: In deze Spaanse stad is de micromobiliteit het hoogst van heel Europa

Dit vind je misschien ook leuk