Fietsen in Spanje blijft een risicovolle activiteit

door admin
Fietsen in Spanje blijft een risicovolle activiteit

Het is het laatste dodelijke ongeluk waar fietsers bij betrokken waren dit jaar. Sinds 2008 tot afgelopen zondag trof ruim 400 fietsers dit tragische lot. Tussen 2009 en 2015 steeg het aantal verkeersongelukken waar fietsers bij waren betrokken van 1.082 naar 2.013. Binnen steden ging het om een stijging van 2.387 naar 5.173. Het aantal fietsers dat in een ziekenhuis belandde na een verkeersongeval steeg van 489 in 2009 tot 652 in 2015. Dat is een stijging van 33 procent. 

Die stijging is vooral toe te wijzen aan het feit dat er steeds meer mensen op een fiets deelnemen aan het Spaanse verkeer. Wel speelt een gebrek aan maatregelen gericht op fietsers door overheden mee. Zo zijn er nog steeds te weinig fietspaden en zijn er meer campagnes nodig om verkeersdeelnemers zich bewust te maken van de gevaren en regels die gelden als je als fietser aan het verkeer deelneemt.

Volgens een enquete van verzekeraar Axa geeft 30 procent van de fietsers toe eigenlijk de regels niet te kennen in een land waar jaarlijks ruim een miljoen fietsen worden verkocht. Volgens Manuel Martín van fietsvereniging ConBici is het tegenwoordig wel veiliger om te fietsen dan tien jaar geleden. Elk onderzoek toont volgens hem aan dat hoe meer het gebruik van de fiets toeneemt, hoe veiliger het wordt. Er zijn dan minder auto’s op de weg en andere verkeersdeelnemers raken steeds meer gewend aan fietsers in het verkeer.

Waar zijn de regels?

In de stad moeten fietsers op het fietspad of de fietsstrook als die er is. Ze mogen alleen op de stoep wanneer dat specifiek staat aangegeven. Is dat niet het geval, dan moet de fietser afstappen en als voetganger verdergaan. Sommige gemeenten staan toe dat fietsers over de stoep fietsen, maar officieel is dit tegen de algemene verkeerswet.

Op de weg

Op verbindingswegen buiten de bebouwde kom mogen fietsers in de berm fietsen. Als dat niet mogelijk is, mogen ze op de weg, maar dan altijd zoveel mogelijk richting de berm. Op autowegen mogen fietsers alleen in de berm of over de vluchtstrook fietsen als ze ouder zijn dan 14 jaar en wanneer het niet expliciet is verboden.

De laatste Wegen Verkeerswet heeft bepaald dat fietsers in colonne mogen fietsen. Volgens de regels moeten ze dan de maximale voorzorgsmaatregelen nemen om onderlinge botsingen te voorkomen. Er mogen dan maximaal twee fietsers naast elkaar fietsen. Op weggedeelten zonder zicht of in bochten, moeten ze dan in rijen van één verdergaan. 

Fietser inhalen

Als je in de auto zit en je wilt een fietser inhalen, dien je altijd 1,5 meter tussen de fietser en de auto te laten bij het passeren. Ook als dit tot gevolg heeft dat je een doorgetrokken streep over moet. Het is verboden een fietser in te halen als hier het risico bestaat dat je de fietser zijdelings raakt.

Als fietsers in een groep fietsen, worden ze beschouwd als een vehikel. Dus zodra de eerste van de groep een kruising oversteekt, moet de rest van de groep doorgelaten worden door het resterende verkeer.

Voor fietsers geldt een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur. Tenzij de maximum snelheid voor alle voertuigen lager ligt, dan moeten fietsers zich hier ook aan houden. 

Bellen op de fiets mag niet

Fietsers mogen net als automobilisten niet bellen op de fiets en hebben zich te houden aan alle regels net als andere verkeersdeelnemers. De mogen dus ook niet aan het verkeer deelnemen onder invloed van alcohol of drugs. Fietsers moeten ook deelnemen aan alcoholcontroles. Voor hen gelden dezelfde boetes als voor automobilisten. Behalve dat fietsers geen punten kunnen verliezen op hun rijbewijs, aangezien voor fietsen geen rijbewijs verplicht is.

Helm en licht

Buiten de bebouwde kom zijn fietsers verplicht een helm te dragen. Binnen de bebouwde kom geldt dat alleen voor fietsers tot 16 jaar. In het donker moeten fietsers beschikken over voor en achterlicht en reflecterende kleding dragen om hun zichtbaarheid te vergroten. 

Dit vind je misschien ook leuk