Grote chaos bij Vueling in Barcelona

door admin
Grote chaos bij Vueling in Barcelona

Het is geen goede timing van Vueling. Juist nu dit weekend de vakantieperiode in Spanje is gestart, kampt Vueling met grote problemen. Op de website meldt Vueling dat de problemen te wijten zijn aan ‘operationele oorzaken’.

Lange vertragingen

Zaterdag verzamelden steeds meer gestrande reizigers zich bij de balie van de prijsvechter. Acht vluchten werden geannuleerd vanaf El Prat, daarnaast waren ook een aantal vluchten geannuleerd van en naar Málaga. Verder kampten de reizigers met lange vertragingen met als absolute dieptepunt een vier uur durende vertraging vanuit de Spaanse havenstad Almería.

Mossos d’Esquadra

Om de chaos in goede banen te leiden, was een team van de Catalaanse politie, de Mossos d’Esquadra aanwezig. Ze hielden de balies van Vueling extra goed in de gaten om onrust te voorkomen. Daarnaast waren extra veiligheidsmaatregelen genomen vanwege de grote aantallen mensen in de vertrekhal.

Geld terugvragen

Commercieel directeur van Vueling, David García Blancas, biedt zijn excuses aan de gedupeerde reizigers. Hij heeft laten weten ‘alles op alles te zetten om de huidige situatie op te lossen’. Diverse gedupeerde reizigers deden hun beklag in de Spaanse pers. Elena Hernández had twee uur vertraging, waarna Vueling met de mededeling kwam dat de betreffende piloot niet meer mocht vliegen omdat hij zijn maximale aantal vlieguren er al op had zitten. Fransciso vloog vanuit Oslo via Barcelona naar Gran Canaria, maar miste zijn overstap vanwege de vertragingen.  Vueling meldt dat de gedupeerde reizigers hun ticket mogen omboeken of hun geld kunnen terugvragen.

Klachtenformulier

Naar aanleiding daarvan heeft de Catalaanse consumentenbond, het Agència Catalana de Consum, nogmaals de rechten van de reizigers onder de aandacht gebracht. Bij een vertraging langer dan twee uur is de luchtvaartmaatschappij verplicht om assistentie te verlenen en een lichte maaltijd aan te bieden. Een vertraging langer dan vijf uur wordt gelijk gesteld aan annulering. In dat geval heb je recht op een vergoeding en als je vlucht ’s avonds zou zijn, een hotelovernachting in de buurt van de luchthaven.

Als de luchtvaartmaatschappij hier niet in tegemoetkomt, kun je op de luchthaven een klachtenformulier invullen. Iedere luchtvaartmaatschappij beschikt hierover. Mochten ze deze niet verstrekken, vul dan het klachtenformulier van Aena in. Deze zorgt er dan voor dat het bij de juiste maatschappij terechtkomt. 

Mocht dit vanwege stress en zenuwen allemaal niet lukken, dan kun je altijd achteraf nog een klacht indienen bij de klantenservice van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij en bij diverse Spaanse consumentenorganisaties.

Vueling moest zich maandag verantwoorden bij de Spaanse autoriteiten en riskeert sancties.

Dit vind je misschien ook leuk