Nog een grote blunder met treinen in Spanje

door admin
Nog een grote blunder met treinen in Spanje

Het nieuwe hogesnelheidsstation in Antequera, dat afgelopen januari werd ingehuldigd, heeft vier sporen voor hogesnelheidstreinen en twee met conventioneel spoor. Op het conventionele spoor rijden de midellange afstandstreinen afkomstig uit Bobadilla. Het is een enkelsporige lijn die zich een paar meter na het bereiken van het nieuwe station splitst. Deze vrijdag heeft de vakbond CGT echter een “verschrikkelijke rekenfout” aan de kaak gesteld: er blijkt ruimtegebrek te zijn om twee conventionele spoorbreedtetreinen tegelijkertijd te parkeren.

Bekijk ook: Blunder: Spaanse NS maakt treinen die niet door tunnels passen

“We kunnen het classificeren als de ‘Antequeragate’ en het is weer een schandaal zoals de treinen die niet door de tunnels van Cantabrië passen”, zegt Miguel Montenegro, algemeen secretaris van CGT Andalucía. “Er is niet genoeg spoorbreedte om twee treinen tegelijk op het station te laten staan. Daarom komen waarschijnlijk de Media Distancia-treinen nog niet aan. De metingen zijn genomen alsof het internationale spoorbreedtes zijn en niet de 1,66 meter die de nationale Iberische spoorbreedte is. Hierdoor is er geen ruimte tussen de twee sporen en kunnen er twee treinen tegelijk geparkeerd worden”, vult hij aan.

Cercanías Ronda-Antequera

CGT Andalucía heeft hierover vragen gesteld aan de gemeenteraad van Antequera. Het spoor zou Antequera met Ronda verbinden, gebruikmakend van de bestaande infrastructuur. Ook zou de stad via Bobadilla worden verbonden met de Cercanías (korte afstandstreinen) in Málaga. 

Naamsverandering

Een andere claim van CGT betreft de naamsverandering van het nieuwe hogesnelheidsstation. Die zou moeten verwijzen naar belangrijke bezienswaardigeden in en rond de stad zoals de dolmens, El Torcal of Peña de los Enamorados. Daarmee zou verwarring voorkomen moeten worden onder passagiers die per abuis uitstappen op het Antequera Santa-Ana station terwijl ze op het Antequera AV-station moeten zijn, zoals het nu officieel heet.

Ze hebben ook opnieuw de opening opgeëist van de ondergrondse voetgangerstoegang die onder de oude spoorlijnen doorgaat en die een maand later nog steeds gesloten is, waardoor gebruikers gedwongen worden langs de Córdoba-snelweg te lopen of de perrons en sporen van de oude niet meer gebruikte spoorlijn over te steken. 

Dit vind je misschien ook leuk