Een op de drie werknemers krijgt dit jaar zijn baan niet meer terug. Zo voorspelde de internationale luchtvaartsector IATA onlangs. De inschatting is dat de luchtvaartsector dit jaar met een miljoen minder banen zal afsluiten en de voorspelling is dat de sector zich pas in 2023 weer zal herstellen.

Miljoen minder banen en miljardenverliezen

Ondanks de heropleving van het toerisme sinds de aankondiging van het heropenen van de grenzen ziet IATA de toekomst van de luchtvaartsector niet erg rooskleurig in. Van de 2,9 miljoen banen in 2019 blijven er eind dit jaar naar verwachting maar 1,9 miljoen over. De internationale sector IATA vreest, ondanks een daling in de personeelskosten dit jaar, ook voor de winstmarges voor 2020. De coronacrisis zal naar verwachting zorgen voor een verlies van 74,5 miljard euro. Het grootste verlies in de geschiedenis van de luchtvaart.

ERTE’s omzetten in definitief ontslag

IATA meldt dat luchtvaartmaatschappijen verwachten dat de sector langzaam zal herstellen. Dit betekent voor de komende jaren dat maatschappijen met minder vliegtuigen zullen vliegen en er minder werkgelegenheid zal zijn. Sommige maatschappijen hebben al ERTE’s aangevraagd voor hun personeel en zijn in onderhandeling met vakbonden voor het definitief schrappen van banen.

Precies een maand geleden lieten het Spaanse Iberia en Vueling al weten dat hun moederbedrijf, International Airlines Group, ruim anderhalf miljard euro verlies heeft geleden in het eerste kwartaal van 2020.

Tienduizenden banen internationale luchtvaart op de tocht

Voz Populí schreef vandaag ook over andere luchtvaartmaatschappijen, zoals Ryanair (-3.000 banen), Easyjet (-4.500 banen), British Airways (-12.000 banen) die lieten weten veel van hun mensen te moeten ontslaan. Niet alleen een grote impact voor de medewerkers, maar iets dat ook zijn weerslag heeft op het toerisme in Spanje.

Het verlies van omzet en personeel van luchtvaartmaatschappijen blijft niet alleen beperkt tot Europa. Ook American Airlines (-5.000 banen), Emirates (-30.000 banen), Air Canada (-20.000 banen) en Qatar Airways (-9.000 banen) lieten weten een deel van hun personeelsbestand te moeten schrappen vanwege de crisis veroorzaakt door de coronapandemie.

INSpanje.nl

Nieuws uit Spanje op woensdag 27 januari 2021
  • Adverteren
  • |
  • Contact
  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje
  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns
  • Facebook
  • Twitter
  • Linked In
  • RSS
  • Nieuwsbrief
Um gids voor het echte Spanje
 

ECONOMIE

Een op drie banen verdwijnt in internationale luchtvaartsector

Uitgegeven: donderdag 11 juni 2020 13:30
Laatst gewijzigd: donderdag 11 juni 2020 16:46

MADRID - Donkere wolken hangen boven de internationale luchtvaartsector. IATA berekende onlangs dat 35 procent van de banen in de luchtvaart dit jaar zal verdwijnen. Het jaar 2020 zal worden afgesloten met een miljoen minder banen vanwege de coronacrisis.

Iberia
© inspanje.nl

Een op de drie werknemers krijgt dit jaar zijn baan niet meer terug. Zo voorspelde de internationale luchtvaartsector IATA onlangs. De inschatting is dat de luchtvaartsector dit jaar met een miljoen minder banen zal afsluiten en de voorspelling is dat de sector zich pas in 2023 weer zal herstellen.

ADVERTENTIE

Miljoen minder banen en miljardenverliezen

Ondanks de heropleving van het toerisme sinds de aankondiging van het heropenen van de grenzen ziet IATA de toekomst van de luchtvaartsector niet erg rooskleurig in. Van de 2,9 miljoen banen in 2019 blijven er eind dit jaar naar verwachting maar 1,9 miljoen over. De internationale sector IATA vreest, ondanks een daling in de personeelskosten dit jaar, ook voor de winstmarges voor 2020. De coronacrisis zal naar verwachting zorgen voor een verlies van 74,5 miljard euro. Het grootste verlies in de geschiedenis van de luchtvaart.

ERTE’s omzetten in definitief ontslag

IATA meldt dat luchtvaartmaatschappijen verwachten dat de sector langzaam zal herstellen. Dit betekent voor de komende jaren dat maatschappijen met minder vliegtuigen zullen vliegen en er minder werkgelegenheid zal zijn. Sommige maatschappijen hebben al ERTE’s aangevraagd voor hun personeel en zijn in onderhandeling met vakbonden voor het definitief schrappen van banen.

Precies een maand geleden lieten het Spaanse Iberia en Vueling al weten dat hun moederbedrijf, International Airlines Group, ruim anderhalf miljard euro verlies heeft geleden in het eerste kwartaal van 2020.

Tienduizenden banen internationale luchtvaart op de tocht

Voz Populí schreef vandaag ook over andere luchtvaartmaatschappijen, zoals Ryanair (-3.000 banen), Easyjet (-4.500 banen), British Airways (-12.000 banen) die lieten weten veel van hun mensen te moeten ontslaan. Niet alleen een grote impact voor de medewerkers, maar iets dat ook zijn weerslag heeft op het toerisme in Spanje.

Het verlies van omzet en personeel van luchtvaartmaatschappijen blijft niet alleen beperkt tot Europa. Ook American Airlines (-5.000 banen), Emirates (-30.000 banen), Air Canada (-20.000 banen) en Qatar Airways (-9.000 banen) lieten weten een deel van hun personeelsbestand te moeten schrappen vanwege de crisis veroorzaakt door de coronapandemie.

© Sharon van Toledo
  Vorige artikel Volgende artikel  

Overig Economie Nieuws

  • Spanje is grootste Europese exportland van biologische producten
  • Spanje wil af van flexibele arbeidscontracten
  • Ikea Spanje start binnenkort met verkoop zonnepanelen
  • EU noemt Spanjes herstelplan voortreffelijk maar mist nog details
  • Filomena betekent nekslag voor veel Spaanse winkeliers
  • Staatschuld Spanje stijgt tot recordhoogte
  • Google- en Tobin-tax ingevoerd in Spanje
  • Coronapandemie vult kassa’s van Spaanse supermarkten
  • Spaanse bedrijven ontvingen in 2020 samen bijna 115 miljard euro krediet
  • Aantal nieuwe Spaanse bedrijven in 2020 terug op niveau van 2009
  • Prijs elektriciteit in Spanje hoogste van Europa midden in kougolf
  • Omzet Catalaanse winkeliers drastisch gedaald ondanks aankopen feestmaand
  • Aantal ERTE-regelingen in Spanje gedaald met tachtig procent
  • Werkgevers in Spanje geconfronteerd met hoge ontslagvergoedingen
  • Ibex-35-bedrijven behalen in 2020 vrouwenquotum van dertig procent
  • Spanje hoort bij minst innovatieve landen van de EU
  • Huizenprijzen daalden dit jaar in vijf Spaanse regio’s meer dan tien procent
  • El Corte Inglés gaat onlineverkoop van andere bedrijven faciliteren
  • Spaanse economie maakt in derde kwartaal historische groei door
  • Geen Amazon maar Mojizon en Bolozon met producten van lokale winkeliers
  • Spaanse vissers vrezen voor afsluiting Britse wateren per 1 januari
  • Export defensiemateriaal blijft booming business voor Spanje
  • Iberia sluit koop van Air Europa voor 500 miljoen euro
  • Vertraging bouwprojecten Spanje heeft grote impact op woningmarkt vanaf 2022
  • Spanje goed voor een derde van banenverlies in eurolanden

Algemeen

Tussen 2000 en 2019 zijn in Spanje jaarlijks gemiddeld 696 mensen overleden als gevolg van extreme weersomstandigheden zoals een koude- of hittegolf. De materiële schade van het noodweer in Spanje ligt rond de 900 miljoen euro per jaar.

Top 5 Meest gelezen

  1. Grote toename van aankomsten Duitse privéjets op Mallorca en Ibiza
  2. Spanje binnen twee weken van hoogste naar laagste energietarief van Europa
  3. Spanje investeert miljoenen in onderzoek naar kweekvlees
  4. Zelfmoord groot taboe in Spanje
  5. Extreem weer in Spanje kost jaarlijks bijna 700 mensenlevens

Algemeen

Midden in de derde coronagolf legt Salvador Illa zijn ambt als minister van Volksgezondheid neer. Hij gaat zich focussen op de Catalaanse verkiezingen als leider van de socialistische PSC. Alle ogen zijn gericht op zijn vervanger die morgen wordt aangesteld.

© 2021 inspanje.nl | voorpagina | disclaimer | colofon | adverteren | contact

Regio

  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje

Categorie

  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns

Overig

  • Disclaimer
  • Colofon
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • RSS