Spaans spoorwegbedrijf Renfe zet belangrijke stap in internationalisering

door admin
Spaans spoorwegbedrijf Renfe zet belangrijke stap in internationalisering

Na een selectie van adviespartijen voor dit trans-Europese spoornetwerk zijn Renfe en DB Engineering & Consulting overgebleven, samen met het Franse SNCF en Italiaanse Ferrovie dello Stato (SF), die als solopartij hebben ingeschreven op deze aanbesteding. De gunning zal uiteindelijk gaan naar de spoorwegmaatschappij(en) met het gunstigste financiële aanbod. Naar verwachting gaat het project in het eerste kwartaal van 2021 al van start. 

Internationalisering

De inschrijving op het Rail Baltica-project is een belangrijke stap voor de internationaliseringsstrategie van Renfe. De spoorwegmaatschappij opende onlangs een commercieel kantoor in Parijs om nauw contact te onderhouden met de Franse markt van forensen- en hogesnelheidstreinen waarin Renfe in de nabije toekomst wil toetreden. Met de inschrijving voor de aanbesteding van de Maya-trein in Mexico treedt de Spaanse treinmaatschappij zelfs ver buiten de Europese grenzen. De Maya-trein moet de belangrijkste toeristische bestemmingen van Mexico met elkaar verbinden. 

Samenwerking met Deutsche Bahn

Voor beide grote internationale projecten (Mayatrein en Rail Baltica) is Renfe een samenwerking aangegaan met de Duitse collega DB die met 338 duizend werknemers en 44,4 miljard euro omzet in 2019 de grootste spoorwegmaatschappij van Europa is.

Renfe wil het belang van de internationale operaties in 2028 verhoogd zien van 10 naar 15 procent. Om dat te behalen is het van groot belang dat de eerste hogesnelheidstrein in de Verenigde Staten tussen Houston en Dallas van start gaat, waarvoor Renfe het beheer toegewezen kreeg tot het jaar 2042. Naar verwachting zal dit contract met de Amerikaanse spoorwegmaatschappij Texas Central voor Renfe bijna vijf miljard euro gaan opleveren. 

De winnende partij voor Rail Baltica fungeert als zogeheten shadow operator en is belast met de consultancytaken voor de uitvoering van het railinfraproject. Het gaat daarbij om het adviseren van RB Rail over zaken als het spoorlijnontwerp, de praktische en de commerciële operatie en het onderzoek naar de vraagmarkt. 

Rail Baltica verbindt Europa met Finland

Rail Baltica (RB) loopt met een normaalspoorverbinding vanuit Polen via Litouwen naar Estland en is ontworpen voor zowel personen- als goederenvervoer per trein, met een maximale snelheid van 249 kilometer per uur. Naar verwachting zullen de werkzaamheden voor RB zijn afgerond tussen eind 2026 en medio 2027.Met de aanleg van RB is een budget van 5,8 miljard euro gemoeid. 

De railcorridor Noordzee-Baltische Staten (die loopt vanaf Brussel via Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam, Hannover, Berlijn en Warschau naar de grens met Litouwen) is dan verbonden met de drie Baltische Staten Estland, Litouwen en Letland. RB eindigt in het noorden van Estland (Tallinn), waar de overtocht met een veerpont naar het Finse Helsinki kan worden gemaakt. Op de langere termijn is RB van essentieel belang voor nieuw aan te leggen treintrajecten tussen Europa en Azië. 

Dit vind je misschien ook leuk