Na een selectie van adviespartijen voor dit trans-Europese spoornetwerk zijn Renfe en DB Engineering & Consulting overgebleven, samen met het Franse SNCF en Italiaanse Ferrovie dello Stato (SF), die als solopartij hebben ingeschreven op deze aanbesteding. De gunning zal uiteindelijk gaan naar de spoorwegmaatschappij(en) met het gunstigste financiële aanbod. Naar verwachting gaat het project in het eerste kwartaal van 2021 al van start. 

Internationalisering

De inschrijving op het Rail Baltica-project is een belangrijke stap voor de internationaliseringsstrategie van Renfe. De spoorwegmaatschappij opende onlangs een commercieel kantoor in Parijs om nauw contact te onderhouden met de Franse markt van forensen- en hogesnelheidstreinen waarin Renfe in de nabije toekomst wil toetreden. Met de inschrijving voor de aanbesteding van de Maya-trein in Mexico treedt de Spaanse treinmaatschappij zelfs ver buiten de Europese grenzen. De Maya-trein moet de belangrijkste toeristische bestemmingen van Mexico met elkaar verbinden. 

Samenwerking met Deutsche Bahn

Voor beide grote internationale projecten (Mayatrein en Rail Baltica) is Renfe een samenwerking aangegaan met de Duitse collega DB die met 338 duizend werknemers en 44,4 miljard euro omzet in 2019 de grootste spoorwegmaatschappij van Europa is.

Renfe wil het belang van de internationale operaties in 2028 verhoogd zien van 10 naar 15 procent. Om dat te behalen is het van groot belang dat de eerste hogesnelheidstrein in de Verenigde Staten tussen Houston en Dallas van start gaat, waarvoor Renfe het beheer toegewezen kreeg tot het jaar 2042. Naar verwachting zal dit contract met de Amerikaanse spoorwegmaatschappij Texas Central voor Renfe bijna vijf miljard euro gaan opleveren. 

De winnende partij voor Rail Baltica fungeert als zogeheten shadow operator en is belast met de consultancytaken voor de uitvoering van het railinfraproject. Het gaat daarbij om het adviseren van RB Rail over zaken als het spoorlijnontwerp, de praktische en de commerciële operatie en het onderzoek naar de vraagmarkt. 

Rail Baltica verbindt Europa met Finland

Rail Baltica (RB) loopt met een normaalspoorverbinding vanuit Polen via Litouwen naar Estland en is ontworpen voor zowel personen- als goederenvervoer per trein, met een maximale snelheid van 249 kilometer per uur. Naar verwachting zullen de werkzaamheden voor RB zijn afgerond tussen eind 2026 en medio 2027.Met de aanleg van RB is een budget van 5,8 miljard euro gemoeid. 

De railcorridor Noordzee-Baltische Staten (die loopt vanaf Brussel via Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam, Hannover, Berlijn en Warschau naar de grens met Litouwen) is dan verbonden met de drie Baltische Staten Estland, Litouwen en Letland. RB eindigt in het noorden van Estland (Tallinn), waar de overtocht met een veerpont naar het Finse Helsinki kan worden gemaakt. Op de langere termijn is RB van essentieel belang voor nieuw aan te leggen treintrajecten tussen Europa en Azië. 

INSpanje.nl

Nieuws uit Spanje op woensdag 20 januari 2021
  • Adverteren
  • |
  • Contact
  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje
  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns
  • Facebook
  • Twitter
  • Linked In
  • RSS
  • Nieuwsbrief
Um gids voor het echte Spanje
 

ECONOMIE

Spaans spoorwegbedrijf Renfe zet belangrijke stap in internationalisering

Uitgegeven: woensdag 9 december 2020 15:30
Laatst gewijzigd: woensdag 9 december 2020 17:39

MADRID - De Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe opteert samen met de Deutsche Bahn (DB) voor de consultancy van het verbindingsspoornet tussen Europa en de Baltische staten, de zogeheten Rail Baltica.

Rail Baltica
© El País

Na een selectie van adviespartijen voor dit trans-Europese spoornetwerk zijn Renfe en DB Engineering & Consulting overgebleven, samen met het Franse SNCF en Italiaanse Ferrovie dello Stato (SF), die als solopartij hebben ingeschreven op deze aanbesteding. De gunning zal uiteindelijk gaan naar de spoorwegmaatschappij(en) met het gunstigste financiële aanbod. Naar verwachting gaat het project in het eerste kwartaal van 2021 al van start. 

ADVERTENTIE

Internationalisering

De inschrijving op het Rail Baltica-project is een belangrijke stap voor de internationaliseringsstrategie van Renfe. De spoorwegmaatschappij opende onlangs een commercieel kantoor in Parijs om nauw contact te onderhouden met de Franse markt van forensen- en hogesnelheidstreinen waarin Renfe in de nabije toekomst wil toetreden. Met de inschrijving voor de aanbesteding van de Maya-trein in Mexico treedt de Spaanse treinmaatschappij zelfs ver buiten de Europese grenzen. De Maya-trein moet de belangrijkste toeristische bestemmingen van Mexico met elkaar verbinden. 

Samenwerking met Deutsche Bahn

Voor beide grote internationale projecten (Mayatrein en Rail Baltica) is Renfe een samenwerking aangegaan met de Duitse collega DB die met 338 duizend werknemers en 44,4 miljard euro omzet in 2019 de grootste spoorwegmaatschappij van Europa is.

Renfe wil het belang van de internationale operaties in 2028 verhoogd zien van 10 naar 15 procent. Om dat te behalen is het van groot belang dat de eerste hogesnelheidstrein in de Verenigde Staten tussen Houston en Dallas van start gaat, waarvoor Renfe het beheer toegewezen kreeg tot het jaar 2042. Naar verwachting zal dit contract met de Amerikaanse spoorwegmaatschappij Texas Central voor Renfe bijna vijf miljard euro gaan opleveren. 

De winnende partij voor Rail Baltica fungeert als zogeheten shadow operator en is belast met de consultancytaken voor de uitvoering van het railinfraproject. Het gaat daarbij om het adviseren van RB Rail over zaken als het spoorlijnontwerp, de praktische en de commerciële operatie en het onderzoek naar de vraagmarkt. 

Rail Baltica verbindt Europa met Finland

Rail Baltica (RB) loopt met een normaalspoorverbinding vanuit Polen via Litouwen naar Estland en is ontworpen voor zowel personen- als goederenvervoer per trein, met een maximale snelheid van 249 kilometer per uur. Naar verwachting zullen de werkzaamheden voor RB zijn afgerond tussen eind 2026 en medio 2027.Met de aanleg van RB is een budget van 5,8 miljard euro gemoeid. 

De railcorridor Noordzee-Baltische Staten (die loopt vanaf Brussel via Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam, Hannover, Berlijn en Warschau naar de grens met Litouwen) is dan verbonden met de drie Baltische Staten Estland, Litouwen en Letland. RB eindigt in het noorden van Estland (Tallinn), waar de overtocht met een veerpont naar het Finse Helsinki kan worden gemaakt. Op de langere termijn is RB van essentieel belang voor nieuw aan te leggen treintrajecten tussen Europa en Azië. 

© Godelieve Notermans
  Vorige artikel Volgende artikel  

Overig Economie Nieuws

  • Filomena betekent nekslag voor veel Spaanse winkeliers
  • Staatschuld Spanje stijgt tot recordhoogte
  • Google- en Tobin-tax ingevoerd in Spanje
  • Coronapandemie vult kassa’s van Spaanse supermarkten
  • Spaanse bedrijven ontvingen in 2020 samen bijna 115 miljard euro krediet
  • Aantal nieuwe Spaanse bedrijven in 2020 terug op niveau van 2009
  • Prijs elektriciteit in Spanje hoogste van Europa midden in kougolf
  • Omzet Catalaanse winkeliers drastisch gedaald ondanks aankopen feestmaand
  • Aantal ERTE-regelingen in Spanje gedaald met tachtig procent
  • Werkgevers in Spanje geconfronteerd met hoge ontslagvergoedingen
  • Ibex-35-bedrijven behalen in 2020 vrouwenquotum van dertig procent
  • Spanje hoort bij minst innovatieve landen van de EU
  • Huizenprijzen daalden dit jaar in vijf Spaanse regio’s meer dan tien procent
  • El Corte Inglés gaat onlineverkoop van andere bedrijven faciliteren
  • Spaanse economie maakt in derde kwartaal historische groei door
  • Geen Amazon maar Mojizon en Bolozon met producten van lokale winkeliers
  • Spaanse vissers vrezen voor afsluiting Britse wateren per 1 januari
  • Export defensiemateriaal blijft booming business voor Spanje
  • Iberia sluit koop van Air Europa voor 500 miljoen euro
  • Vertraging bouwprojecten Spanje heeft grote impact op woningmarkt vanaf 2022
  • Spanje goed voor een derde van banenverlies in eurolanden
  • Toerisme goed voor twee derde van de totale krimp van het Spaanse bbp
  • Spaanse Bank voorziet daling consumptie aan het einde van het jaar
  • Groen licht voor grootschalig steunplan voor Spaanse horeca en winkeliers
  • Hotelkamer als alternatief voor appartement of tijdelijke woning

Algemeen

Hoewel de vaccinatie tegen Covid-19 in de meeste landen langzaam vordert, overwegen verschillende Europese bedrijven en universiteiten maatregelen als medewerkers of studenten vaccinatie weigeren. Ook in Spanje woedt de discussie of dit wettelijk gezien mag.

Top 5 Meest gelezen

  1. Drie doden en meerdere gewonden bij enorme explosie in centrum van Madrid
  2. Filomena betekent nekslag voor veel Spaanse winkeliers
  3. Onrust rond video van gevecht met immigranten op Gran Canaria
  4. Regio’s Spanje dringen aan op vervroeging avondklok
  5. 'Ouders' voor alleenstaande vluchtelingenkinderen op Canarische eilanden

Zakennieuws

Kaspar Huijsman en Martin Totté bespreken de afgelopen beursweek in de video die je op deze pagina kunt bekijken. De BeursRedacteurs van Hugo Broker powered by Saxo Bank gaan in op vragen die zij van beleggers kregen en het actuele economische nieuws.

© 2021 inspanje.nl | voorpagina | disclaimer | colofon | adverteren | contact

Regio

  • Voorpagina
  • Spanje
  • Costa Brava
  • Costa Blanca
  • Costa del Sol
  • MeerSpanje

Categorie

  • Algemeen
  • Economie
  • Zorg & Welzijn
  • Cultuur
  • Zakennieuws
  • Forum
  • Evenementen
  • Columns

Overig

  • Disclaimer
  • Colofon
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • RSS