Spanje sluit miljardendeal met Maersk voor productie van groene brandstof

door admin
Spanje sluit miljardendeal met Maersk voor productie van groene brandstof

Het is een ambitieus project van Madrid, dat regelmatig een ecologisch beleid claimt. Het akkoord is bovendien onderdeel van een nieuwe strategie voor de scheepsreus, die in 2040 klimaatneutraal wil zijn. “Maersk heeft ongeveer zes miljoen ton groene methanol per jaar nodig” om zijn CO2-emissiereductiedoelstelling tegen 2030 te halen en “nog grotere hoeveelheden” om uiteindelijk zijn CO2-neutraliteitsdoelstelling te bereiken, aldus de groep in een persbericht.

Galicië en Andalusië als productielocaties

De regering in Madrid stelt in een verklaring dat bij de geplande totale investeringen ook Spaanse energiebedrijven en andere internationale partners betrokken zijn. Galicië in het noorden en Andalusië in het zuiden zijn gepland als productielocaties. Nadere bijzonderheden werden aanvankelijk niet gegeven. Maersk-baas Søren Skou had eerder een ontmoeting met premier Pedro Sánchez in Madrid. De overeenkomst maakt deel uit van een wereldwijde strategie van de Deense rederij om vervuilende fossiele brandstoffen te vervangen door methanol uit hernieuwbare energiebronnen.

Spanje als belangrijke speler op gebied van hernieuwbare energiebronnen

Afgezien van de economische spin-offs en de gecreëerde banen, herinnert dit gigantische project aan de uitgesproken en veronderstelde wens van de Spaanse regering om een ​​belangrijke speler te worden op het gebied van groen beleid en hernieuwbare energiebronnen.

Door zijn geografische ligging lang geïsoleerd op het gebied van energie, slaagt Spanje er nu in om, met de oorlog in Oekraïne, zijn voordelen te laten gelden: onafhankelijkheid van Russisch gas en 47% van de elektriciteitsproductie door hernieuwbare energiebronnen.

Sinds enkele maanden hamert de Spaanse overheid ook op haar interesse in groene waterstof en haar ambitie om een ​​grote producent te worden. De toekomstige aanleg van de in oktober aangekondigde onderwatergasleiding tussen Barcelona en Marseille voor het transport van groene waterstof, sluit dan ook direct aan bij de doelstellingen van Spanje.

Jaarlijkse besparing van 2,3 miljoen ton koolstofdioxide

Spanje is na Egypte het tweede land waarmee de op één na grootste rederij ter wereld een dergelijke overeenkomst heeft gesloten. Verdere locaties op de internationale handelsroutes zijn gepland. Maersk heeft 19 nieuwe schepen besteld die op methanol kunnen varen. Als ze in gebruik zijn en oudere schepen hebben vervangen, zullen ze volgens Maersk jaarlijks ongeveer 2,3 miljoen ton koolstofdioxide besparen. De rederij zegt in 2040 klimaatneutraal te willen zijn.

Wereldwijde scheepvaart grote vervuilier

Volgens het Federale Milieuagentschap stoot de wereldwijde scheepvaart meer CO2 uit dan Duitsland. Groene methanol, een bijna CO2-neutrale brandstof, zou bestaan ​​wanneer de energie die wordt gebruikt om het te produceren uit hernieuwbare bronnen komt. Hiervoor wordt, net als in Spanje, waterstof geproduceerd met behulp van wind- of zonne-energie, die reageert met CO2 tot methanol. De CO2 kan afkomstig zijn van landbouwafval of bijvoorbeeld van een rioolwaterzuiveringsinstallatie.

Dit vind je misschien ook leuk