Ook Nederlandse piloten Ryanair dreigen met staking

door admin
Ook Nederlandse piloten Ryanair dreigen met staking

Tot 7 augustus kan Ryanair met betere voorstellen komen. Zijn die niet naar wens, dan volgt er een staking. Wanneer de Nederlandse en Duitse piloten gaan staken is nog niet bekend gemaakt. Wel zal een staking minimaal 24 uur van tevoren worden aangekondigd zo heeft de vakbond VNV van de piloten in Nederland laten weten. Dit terwijl de wettelijke termijn daarvoor 12 uur is. De vakbonden zeggen dit toe om reizigers tegemoet te komen, zodat ze eventueel nog op zoek kunnen gaan naar alternatieven.

De VNV maakte ook duidelijk dat gedupeerde reizigers de extra kosten die ze eventueel moeten maken als gevolg van de staking kunnen claimen bij Ryanair. Een staking onder Duitse piloten zal ook veel Nederlanders raken die gebruik maken van luchthavens vlak over de Duitse grens zoals Düsseldorf Weeze.

Het rommelt bij het Ierse luchtvaartbedrijf. Werknemers zijn ontevreden over hun arbeidsomstandigheden en -rechten. Eind juli staakten al cabinepersoneel uit Ierland, Spanje, Portugal, Italië en België. Hierbij werden 600 vuchten geannuleerd met gevolgen voor 50.000 reizigers. Michael O’Leary, CEO van Ryanair dreigde na die stakingen al via een brief aan het personeel met het verplaatsen van banen en vliegtuigen naar andere landen als het personeel blijft staken.

Ook kwam er een dreigbrief in België en Italië waarin werd meegedeeld dat werknemers die zonder geldige reden afwezig zijn niet voor die dag worden uitbetaald. Daarop volgde een suggestie dat de kans op promotie binnen het bedrijf kleiner wordt. Vakbonden zijn woedend over die dreiging. Dat een bedrijf werknemers voor een stakingsdag niet uitbetaald is geoorloofd volgens het stakingsrecht in de meeste landen. Een promotie ontzeggen met staking als reden mag niet. 

Ryanair vliegt op 86 luchthavens in 37 landen. In 2017 bediende het bedrijf 130 miljoen passagiers. In Nederland vliegt Ryanair van Amsterdam, Eindhoven en Maastricht en in België van Brussel Zaventem en Brussel Charleroi.

Het bedrijf laat werknemers vallen onder het Ierse arbeidsrecht. Dat biedt minder bescherming voor werknemers. Wel geregeld is dat werknemers niet vanwege een staking ontslagen mogen worden. 

Dit vind je misschien ook leuk