Het toenemend probleem van de manteros in Spanje

door admin
Het toenemend probleem van de manteros in Spanje

Het groeiende probleem is echter moeilijk te stoppen. De politie kan weinig doen als ze een illegale straatverkoper in de kraag hebben gevat. Bovendien neemt het aantal ‘manteros’ alleen maar toe met de groeiende stroom migranten die vanuit Afrikaanse landen hun geluk proberen te vinden in Spanje. 

Station Plaza Catalunya

In Barcelona heeft het Spaanse spoorwegbedrijf Renfe in één jaar tijd al ruim 600 keer 112 gebeld om gangen en hal van het station op Plaza Catalunya vrij te maken. Manteros belemmeren daar de doorgang voor reizigers. Dit kan met name in eventuele panieksituaties voor ongelukken zorgen. Dit station krijgt 80.000 reizigers per dag te verwerken en is het tweede drukste in de stad.

In de grootste hal en in gangen die naar verschillende perrons leiden houden zich ruim 100 manteros op. Ze spreiden hun kleden uit waar tassen, riemen, sportschoenen en andere waar te koop wordt aangeboden. Voor de manteros is dit een relatief veilige locatie, want er komt minder politie en dus is er minder risico dat hun spullen in beslag worden genomen. Daarbij is het comfortabeler bij kou en regen, aldus een mantero tegen de krant El Mundo. 

Beveiligers die in dienst zijn van Renfe proberen keer op keer de gangen vrij te maken. Het is soms zelfs zo erg dat reizigers de kaartverkoopmachines niet kunnen bereiken. Een beveiliger vertelde aan de krant El Periódico dat hij een dag heeft geteld en kon concluderen dat er 130 illegale verkopers zich ophielden in het station.

Volgens een woordvoerder van Renfe in diezelfde krant heeft er dit voorjaar een overleg plaatsgevonden tussen de Guardia Urbana, de Mossos d’Esquadra en Renfe zelf. De lokale politie geeft zelf toe dat het ze niet is gelukt het station, dat tegelijkertijd ook metrostation is, vrij te houden. ‘We zijn de eerste om aan te geven dat er hier een veiligheidsprobleem is.’ Tijdens het overleg gaf de politie toe dat er angst heerst dat de manteros via de sporen zullen vluchten of het spoor op gaan om daar stenen te pakken en daarmee naar agenten gaan gooien. Tussen 24 februari en nu heeft de politie zeker twintig ontruimingsacties gehouden. Al lukt het even om de manteros weg te jagen, zodra de politie weg is, keren ze weer terug.

Volgens gegevens van de gemeente en politie Barcelona houden zich in de stad zo’n 600 manteros op. Van elke 100 manteros zijn er 92 man en komen er 58 uit Senegal. De rest komt uit Pakistan (16%), Bangladesh (8%), Latijns-Amerika (4%), Marokko (2%) en Gambia (1%). 51 van elke 100 manteros zijn tussen 18 en 30 jaar. Onder 18 jaar (1,5%), tussen 31 en 45 jaar (30%), van 45 tot 65 jaar (19%) en 1% is 65-plulsser. 87 immigranten deden mee met een gemeentelijk programma om ze te regulariseren en op een andere manier aan inkomen te komen. 

Ook bovengronds bestaat het probleem in Barcelona. Begin oktober ontstonden er rellen toen de politie probeerde illegale spullen van de manteros in beslag te nemen. Omdat de manteros vluchtten, moest de politie een gedeelte van de Paseo Colón afzetten. 

Zaragoza

Op vrijdagavond 12 oktober ontstonden er rellen tussen politie, passanten en manteros in Zaragoza. De politie wilde de Calle Alfonso I ontruimen maar stuitte daarbij op weerstand. Inwoners die toevallig in de buurt waren, schoten de illegale straatverkopers te hulp. Wegrenndende manteros zorgden voor lichte paniek onder voorbijgangers die niet wisten wat er aan de hand was. De lokale politie moest de hulp inroepen van de speciale ordedienst UAPO om de boel in het gareel te krijgen. Ook hier keren de manteros gewoon weer terug, na te zijn weggejaagd. 

Madrid

In Madrid heeft de gemeente het aantal patrouilles door de lokale politie in de Gran Via verhoogt om illegale straatverkopers daar af te schrikken. Volgens de gemeente heeft deze preventieve maatregel een veel beter effect dan het wegjagen en in beslag nemen van de spullen heeft. De oppositie ziet dat anders. De manteros verplaatsen gewoon hun handel naar omliggende straten dus aan het probleem zelf wordt niets gedaan. Ook is het aantal boetes aan manteros, sinds de aan Unidos Podemos verbonden burgemeester Manuela Carmena de stad bestuurt, met 577% afgenomen. 

Kustplaatsen

Niet alleen de grote steden, waaronder ook Valencia hebben te maken met het probleem. Eigenlijk alle plaatsen waar veel toeristen komen, dus met name die langs de Middellandse zeekust hebben ermee te maken. In Valencia bestudeert de gemeente of het aanbieden van een vaste verkoopplek aan de manteros op voorwaarde dat er geen vervalste spullen worden verkocht, een optie is. 

Waar alle gemeenten mee worstelen is de ‘straffeloosheid’ en de weerstand onder lokale ondernemers voor wie de manteros oneerlijke concurrentie vormen. Ondernemers in Benalmádena aan de Costa del Sol die langs boulevards hun souvenirs verkopen, zien al jaren met lede ogen toe op de uitgestalde koopwaar van de manteros voor hun deur. 

Sinds deze zomer is de gemeente Salou aan de Costa Brava boetes gaan uitdelen aan wie illegaal vervalste spullen verkoopt. 

Dit vind je misschien ook leuk