Disney vertrekt uit Spanje

door admin
Disney vertrekt uit Spanje

De bekendste film- en televisiemuis ter wereld neemt afscheid van de Spaanse retail. Het bedrijf achter Mickey Mouse heeft besloten tot een wereldwijde strategie-wijziging en zal tenminste 20 procent van zjin fysieke winkels sluiten. In Spanje blijft er geen over. Volgens het Spaanse vastgoedplatform Idealista hebben bronnen laten weten ook de flashipstore in de duurste straat van Spanje, in Portal de l’Angel in Barcelona dicht gaat, naast de vestigingen die Disney heeft in diverse winkelcentra in Madrid. 

Het grootste mediaconglomeraat ter wereld had tien winkels in Spanje. Zo gingen de winkels in Madrid in Centro Oeste afgelopen maand al dicht. De winkel in Centro Comercial Xanadú sluit in juni en winkelcentrum La Vaguada volgt in augustus. In september gaan de rolluiken van de zaak in winkelcentrum Gran Plaza 2 definitief naar beneden en in Centro Comercial Parquesur gebeurt dat in oktober. 

Flagshipstore Barcelona

De meest opvallende sluiting is die in Barcelona. Hier opende het bedrijf in 2014 een enorme winkel in de duurste straat van het land. Het werd de grootste winkel in Spanje met een oppervlak van meer dan 500 vierkante meter. Hier werden producten voor kinderen en volwassen verkocht, evenals artikelen die speciaal voor de Catalaanse markt waren ontworpen. De winkel bevond zich in het oude paleis Solterra-Berberà uit de zeventiende eeuw. Het ging om een vergelijkbare locatie als waar Disney zijn belangrijkste winkels in New York of Londen had. 

Globale strategie

The Walt Disney Company kondigde afgelopen maart aan nog voor het einde van het jaar ten minste 20 procent van zijn fysieke winkels te willen sluiten, terwijl het tegelijkertijd probeert zijn online verkoopactiviteiten te stimuleren, die tijdens de pandemie een flinke groei hebben doorgemaakt.

Op dit moment vinden ook de 60 geplande sluitingen plaats in de Verenigde Staten. In andere delen van de wereld heeft het bedrijf zo’n 300 fysieke winkels. Alle Disney-winkels die zullen sluiten, hadden te maken met onderbrekingen van hun activiteiten als gevolg van de lockdowns en beperkingen in 2020 als gevolg van de wereldwijde coronapandemie.

Tijdens de pandemie gingen consumenten steeds meer over tot online aankoop van de Disney-producten. Zo leden de fysieke winkels in 2020 grote verliezen, terwijl degenen die online actief waren hun inkomsten veelal zagen verveelvoudigen.

Dit vind je misschien ook leuk