Wat digitalisering kan betekenen voor het Spaanse platteland

door admin
Wat digitalisering kan betekenen voor het Spaanse platteland

Het beschikken over goed en snel internet is bovendien een middel om de economie te stimuleren en mensen aan te trekken. In het Cantabrische dorpje Peñarubbia (ca. 321 inwoners) werd vorig jaar glasvezel geïnstalleerd. Voor de bewoners was dit de grootste revolutie sinds de komst van elektriciteit. Vanwege de leegloop waren een aantal basisvoorzieningen uit het dorp verdwenen. Nu zien lokale ondernemers, vooral in de toeristische sector, hun klantenkring fors toenemen dankzij e-commerce. Tachtigers leven niet langer in isolement, maar kunnen via camera’s elk moment van dag door hun familie worden gevolgd. En lege huizen doen dienst als werkplek.

Heel Spanje in 2025 online

Het gebrek aan een goede internetverbinding vergroot de digitale kloof tussen de Spaanse steden en het platteland. Het leidt tot isolatie, minder kans op kwaliteitsonderwijs, gebrek aan werk en leegloop. Om een einde aan deze situatie te maken, presenteerde de Spaanse regering in december 2020 het Plan voor Connectiviteit met een investering van meer dan 2,3 miljard euro, zodat heel Spanje in 2025 over een snelle en goede internetverbinding beschikt.

Radicale verandering

De laatste drie jaar is in het buitengebied het aantal breedbandaansluitingen –netwerkverbindingen van meer dan 100 MB per seconde – van bijna 39 naar 63 procent gestegen, volgens gegevens van het ministerie van Economische Zaken en Digitale Transformatie.

Met internet kan worden voorzien in de behoefte aan basisvoorzieningen van de plattelandsbevolking. “Het is een radicale verandering. Iedereen heeft er baat bij: de inwoners, de ondernemers. En de potentie is enorm. Naast het verkleinen van de plattelandskloof zou het ook andere problemen kunnen oplossen: de geografische spreiding, licht- en watervoorziening, de branden …”, legt Secundino Caso uit, burgemeester van Peñarubbia en voorzitter van het Netwerk voor Landelijke Ontwikkeling (REDR).

Stijgende trend thuiswerken

Thuiswerken op het platteland is sinds de komst van corona sterk toegenomen. Op woningsite Idealista bedroeg in november 2020 het aantal zoektochten naar woningen in plattelandsgemeenten (met minder dan 5000 inwoners) 14,8 procent van het totaal, 4 procent meer dan in 2019.

Digitalisering postkantoren in buitengebied

Het Spaanse staatspostbedrijf Correos is begonnen met de digitalisering van haar plattelandskantoren. Inwoners hoeven nu niet meer naar de grote stad om contant geld te pinnen, subsidie aan te vragen of een rekening te betalen. Tot nu toe zijn er zeven van de 2.295 kantoren en servicepunten in buitengebieden gedigitaliseerd. Om het project verder uit te kunnen voeren, is Correos samenwerkingen aangegaan met andere organisaties, zoals de Banco Santander.

Correos hoopt nog dit jaar 9 andere kantoren te transformeren en volgend jaar het project grotendeels af te ronden. Volgens bronnen binnen het postbedrijf wil Correos hiermee een impuls geven aan het ondernemerschap en economische activiteiten op het platteland.

Slimme halsband in veehouderij

“Digitalisering is nuttig en lonend op het platteland’, benadrukt de voorzitter van de REDR. Hij wijst daarbij op de positieve invloed die deze technologische revolutie zal hebben op de agrarische sector, de economische motor van het Spaanse platteland. “Via een slimme halsband kunnen bijvoorbeeld gezondheidsdata van dieren worden doorgeseind aan de veehouder. Dit zal een positief effect hebben op de productiviteit”, bevestigt hij.

Ook zijn er andere interessante initiatieven tot stand gekomen, waaronder het computerprogramma Sativum. Een programma waarmee het wel en wee van gewassen in de gaten kan worden gehouden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van satellietbeelden, informatie van 200 weerstations en een database met meer dan 16.000 grondmonsters.

Online tijdens lockdown

Tijdens de lockdown bleek ook hoe belangrijk ‘online zijn’ is. De aankopen via internet stegen met 50 procent en consumenten kochten meer lokale producten. Raquel Cortino uit Monleras, een dorpje met 226 inwoners in Salamanca, kan hierover meepraten. Maanden voor de pandemie opende ze er een winkel in handgemaakte zeep. Toen het land op slot ging, was internet een uitkomst. Zo kon ze haar producten online aan de man brengen. “Dat heeft me gered”, zegt Cortino en ze voegt eraan toe: “Zaken doen via internet is niet gemakkelijk. De concurrentie is groter en er is geen persoonlijk contact met de klant, maar het is een kans voor de plattelandsproducenten: het brengt ons op gelijke hoogte met bedrijven in de grote steden”.

Bekijk ook: Spaanse Bank wil alternatief voor gesloten banken en pinautomaten

Kleinere Spaanse steden kampen met structurele problemen en leegloop

Dit vind je misschien ook leuk