Welke service mogen bars en restaurants in Spanje niet in rekening brengen?

door admin
Welke service mogen bars en restaurants in Spanje niet in rekening brengen?

De Spaanse consumentenorganisatie OCU heeft op haar website een overzicht gepubliceerd van diensten en producten die horecagelegenheden niet op de rekening mogen zetten of dit alleen mogen doen als zij hun klanten daarover vooraf duidelijk hebben geïnformeerd. 

Wat in eerste instantie belangrijk is om te weten, is dat horecagelegenheden vrij zijn in het bepalen van hun prijzen. Zo kan het dus voorkomen dat een product of gerecht bij het ene restaurant een stuk duurder is dan precies hetzelfde product of gerecht bij een andere gelegenheid. Dat mag, maar de prijs moet voor gasten altijd duidelijk op een prijslijst of menukaart staan vermeld.

Hiervoor hoeft niet te worden betaald

De btw, of IVA in het Spaans, mag nooit verborgen zijn. Volgens de Spaanse wetgeving moet dit belastingpercentage in de prijs van het product of gerecht zijn opgenomen. Zelfs wanneer ‘IVA no incluido’ expliciet op de kaart vermeld staat, is het niet toegestaan om achteraf de IVA extra te berekenen. De prijs die vermeld staat op de kaart moet dus altijd de definitieve prijs zijn. 

Horecagelegenheden mogen verder geen reserveringskosten of servicekosten in rekening brengen. Wat wel mag, is al bij de reservering een deel in rekening brengen, maar dat moet later weer van het totaalbedrag worden afgetrokken. Ook een extra bedrag per couvert rekenen, is niet toegestaan. Gaat het etentje toch niet door, omdat bijvoorbeeld iemand uit het gezelschap besmet is met het coronavirus, dan moet het al betaalde bedrag bij de reservering worden teruggestort. 

Dit mag wel met duidelijke vermelding

En hoe zit het met de service op het terras? Vaak is eten en drinken op het terras duurder dan wanneer je binnen zou plaatsnemen. Een extra bedrag voor terrasservice is toegestaan, mits de klant hierover vooraf duidelijk is geïnformeerd, ook over de hoogte van dit bedrag. Deze terrasservice moet ook altijd duidelijk worden vermeld op de rekening. 

Het standaard broodje dat geserveerd wordt is zelden gratis. Wettelijk mag daarvoor een bedrag in rekening worden gebracht, maar dan moet dit wel duidelijk op de menukaart of prijslijst staan vermeld. Ook moet gespecificeerd zijn of dit per broodje of per persoon wordt berekend. In het eerste geval moet elk broodje apart worden betaald, in het tweede geval niet. 

Een kan kraanwater kan achteraf ook voor de nodige verrassingen zorgen. Het is voor horecagelegenheden wettelijk toegestaan om kraanwater in rekening te brengen, maar ook hier geldt dat dit duidelijk op de prijslijst of de kaart vermeld moet staan. Datzelfde geldt voor ijsblokjes bij frisdranken of ijskoffie. Wettelijk mogen deze in rekening worden gebracht, als dit ook duidelijk vooraf is vermeld. Of geld vragen voor kraanwater en ijsblokjes de klanttevredenheid bevordert is maar zeer de vraag, toegestaan is het dus wel. 

Duidelijkheid over gerechten buiten de kaart

Wanneer een restaurant ook gerechten buiten de kaart serveert, moet hiervan altijd vooraf de prijs worden vermeld, ook als dit gerecht alleen mondeling wordt aangeboden. Als dit niet het geval was en de prijs van het betreffende gerecht bleek buitensporig hoog, dan hoef je dit niet te betalen en mag het bedrag worden betaald voor een vergelijkbaar product of gerecht op de kaart. 

Als laatste noemt de OCU de gang van zaken bij een ‘dagprijs’ of ‘prijs per gewicht’, wat vaak voorkomt bij de exclusievere vis- en vleessoorten. Hierbij moeten klanten ook voordat zij bestellen op de hoogte zijn gesteld hoe duur het gerecht ongeveer zal zijn, met een inschatting van gewicht en de daarbij behorende prijs. 

Dit vind je misschien ook leuk