Malaga steeds aantrekkelijker als ‘Silicon Valley’ van Europa

door admin
Malaga steeds aantrekkelijker als 'Silicon Valley' van Europa

Het komt niet helemaal uit de lucht vallen dat grote techbedrijven interesse tonen in Malaga. De gemeente plukt op dit moment de vruchten van een strategie die al jaren geleden in gang is gezet. Onder de noemer ‘Malaga Valley’ zijn er de afgelopen jaren verschillende pilots en initiatieven gestart om de stad aantrekkelijker te maken voor techbedrijven. Van een zelfrijdende bus tot een project als Malaga Workbay, waarin werknemers van multinationals die in Malaga gevestigd zijn als ambassadeurs worden ingezet. Hierbij is veelvuldig samengewerkt met de regionale en landelijke overheden.

Combinatie van factoren

Maar meerdere factoren liggen ten grondslag aan het succes van Malaga Valley. Zo vertelt Rosa Sánchez, wethouder voor Toerisme en Promotie: “Wat we hebben gezien is dat het aanbod van Malaga zeer compleet is. Afgezien van de technologische voorzieningen en toegang tot hoog opgeleide arbeidskrachten, hechten bedrijven waarde aan de levenskwaliteit, het culturele aanbod, het klimaat en de communicatiefaciliteiten.”

Bovendien heeft de stad op een andere manier weten te profiteren van het huidige ‘zon, zee en strand-model’. Verschillende infrastructuren en diensten, die zijn ontstaan door het toerisme en dankzij de vele buitenlandse inwoners, zijn ook aantrekkelijk voor tech-medewerkers. Het grote internationale vliegveld, de AVE hogesnelheidstreinverbinding en de aanwezigheid van een keur aan internationale scholen zijn hier een voorbeeld van. Met name de scholen blijken een pluspunt. Techmedewerkers hechten namelijk veel waarden aan de stad als gezinsbestemming.

Grote internationale bedrijven

Het is ook deze combinatie van factoren die dit jaar al meerdere grote multinationals naar Malaga bracht. Zo zijn Oracle, Orange, PWC, Atlantic International Technology, Huawei, Avatel Telecom en DHV Technology er gevestigd.

Vodafone kondigde recentelijk aan er een Europees ‘Centrum voor Ontwikkeling van nieuwe Technologische Oplossingen’ te openen, met ruimte voor maar liefst 600 werknemers. In een persbericht gaf het telecommunicatiebedrijf aan voor Malaga te hebben gekozen vanwege de ‘levenskwaliteit, beschikbaarheid van talent met de nodige technische vaardigheden, arbeidsomstandigheden, vervoer en overheidssubsidies’.

Vergelijkbare beweegredenen had Google, die begin dit jaar aankondigde een ‘Centre of Excellence in Cybersecurity’ te bouwen van 2500 vierkante meter in het voormalige gebouw van de militaire regering in Malaga. Het technologiebedrijf verwees in hun berichtgeving bovendien ook naar de UMA (Universiteit van Malaga), die een grote rol speelt bij technologisch onderzoek en het opleiden van werknemers die de sector nodig heeft.

In totaal zijn er zo’n 60 buitenlandse bedrijven gevestigd in Malaga, die samen met nog 600 andere bedrijven grotendeels in het  Málaga Tech Park gehuisvest zijn. Zij bieden werk aan maar liefst 20.000 werknemers.

Malaga 2030

Het stadsbestuur heeft nog meer grootse plannen. De gemeente heeft namelijk aangekondigd de Expo van 2027 in Málaga te willen organiseren met als thema ‘Het Stedelijke Tijdperk: richting een duurzame stad’. Het plan is om hiermee aandacht te besteden aan de belangrijkste uitdagingen die deze samenleving op middellange en lange termijn tegen zal komen.

Het bereiken van de Expo 2027 zou, volgens de regeringsadviseur van Andalusië, Elías Bendodo, ‘de kers op de taart zijn van de transformatie die deze stad de afgelopen twee decennia heeft ondergaan’.

Dit vind je misschien ook leuk