Abonnementen-economie neemt vlucht in Spanje

door admin
Abonnementen-economie neemt vlucht in Spanje

De grote groei van dit bedrijfsmodel heeft plaats kunnen vinden dankzij de laatste technologische ontwikkelingen en de gevolgen van het coronavirus. Ook de Spaanse markt plukt hier de vruchten van. Dit jaar zal Spanje bijna 30 miljoen actieve abonnementen tellen. Een omzetstijging van maar liefst 28 procent ten opzichte van 2020.

‘Subscronomics’

Spanje neemt de vierde plaats in op de Europese markt als het gaat om de meeste abonnementen, zo blijkt uit het door Telecoming opgestelde rapport ‘Subscronomics 2021’. Die term vormt een samenvoeging van de woorden suscripción (abonnement) en ‘economics’. De eerste drie plekken zijn voor Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Naar verwachting zal de Spaanse abonnementen-economie nog verder doorgroeien en met 62 miljoen actieve abonnementen in 2025 stijgen naar een derde plek. Volgens Telecoming gaat er dit jaar in de Spaanse abonnementenbranche 4 miljard omgezet worden en in 2025 het dubbele: 8 miljard.

Mentaliteitsverandering

De overgang van het betalen voor gebruik van spullen in plaats van bezit was al een tijdje gaande, maar de pandemie heeft het proces in een stroomversnelling gebracht. De coronabeperkingen hebben het abonnementsmodel verder aangescherpt, waardoor het bijvoorbeeld niet langer nodig is om eerst langs een verkooppunt te gaan. Dit bedrijfsmodel betekent niet alleen een mentaliteitsverandering bij de consument, maar beïnvloedt ook de inrichting van bedrijven. Zij gaan van het verkopen van producten naar het leveren van diensten.

Sector overschrijdend

De populairste abonnementen zijn die voor video on demand. Wereldwijd zijn die goed voor gemiddeld 25 procent van de abonnementenmarkt, in Spanje zelfs voot 33 procent. Maar niet alleen muziek, film- en televisieplatforms, zoals Netflix en Amazon Prime maken gebruik van abonnementendiensten, het abonnementsmodel maakt ook met succes zijn intrede in de luchtvaartsector en de auto- en voedingsindrustrie.

Deze wereldwijde trend kan gezien worden als voorloper van de toekomstige economie, waarin gebruikers loyaal zijn en bereid zijn te betalen voor merken die hen een betere ervaring bieden en die voldoen aan hun verwachtingen op het gebied van service.

Dit vind je misschien ook leuk